[the_ad_placement id="post-top"]
[the_ad_placement id="post-top-mobile"]

Skupi skincare rituali ili stvarna briga o sebi: Kako industrija ljepote zloupotrebljava self-care trend?

Unazad nekoliko godina, termin ‘self care’ uvukao se u svaku poru naše svakodnevice; od toga da se nalazi na samom vrhu našeg popisa novogodišnjih odluka, pa sve do kozmetičke police – briga o sebi postala je prioritet, ne samo u kontekstu mentalnog zdravlja, već i u industriji ljepote. Od luksuznih i često nefunkcionalnih maski za lice koje služe jedino za neki dobar selfie do wellness i spa aplikacija , industrija ljepote uspjela je povezati toliko važnu ideju brige o sebi s konzumerizmom. Postavlja se pitanje je li ovaj trend u svojoj suštini doista koristan za naše mentalno zdravlje ili se radi o još jednoj suptilnoj manipulaciji koja ponovno zarađuje na našim nesigurnostima?

Industrija ljepote neprestano se prilagođava novim trendovima i potrebama potrošača, pa je sasvim logično da s porastom svijesti o mentalnom zdravlju, self-care industrija paralelno postaje poprilično unosan koncept. Čitav marketing beauty industrije svodi se na stvaranje osjećaja kako kupnjom novog seruma za njegu kože lica ne ulažemo samo u fizičku ljepotu, već kupujemo unutarnji mir, s jasnom porukom kako briga o sebi nije luksuz, nego nužnost. Na prvi pogled ovakva poruka djeluje osnažujuće, ali činjenica jest da u stvarnosti ona pruža lažno obećanje da ćemo se neprestanom kupovinom i obnovom skincare zaliha osjećati bolje.

Jedan od razloga zašto je self-care marketing toliko uspješan su i izazovi modernog doba. Neupitno je da živimo u vremenu kada je mentalno zdravlje uvelike narušeno, pa tako svaka treća osoba osjeća neku vrstu anksioznosti, dok je stres svakodnevni suputnik. Beauty industrija prepoznala je narušenost mentalnog zdravlja, pa tako nudi proizvode koji će nam pomoći da se osjećamo bolje; od aromaterapijskih ulja do hidratantnih krema koje nisu samo proizvod za njegu kože, već izvor osobne sreće u kutijici. Unazad nekoliko godina omiljeni beauty proizvodi postali su simbol brige o sebi, ali i bježanja od svakodnevnih problema.

S druge strane, pitanje koje se samo nameće jest koliko su ove prakse uistinu korisne za mentalno zdravlje? Briga o sebi trebala bi biti jednostavna i pristupačna, no industrija ljepote često ju čini ekskluzivnom i skupom, mnogima nedostižnom. Paradoksalno, kada pogledamo cijene proizvoda koji bi nas trebali učiniti sretnijima nerijetko se osjećamo lošije jer ostaje dojam da je sreća garantirana jedino onima s dubokim džepom koji taj self- care i mogu prakticirati.

Dvostruki učinak na mentalno zdravlje

I sama sam veliki zaljubljenik u beauty proizvode i po vlastitom iskustvu znam da određeni aspekti self-care rutine mogu biti korisni u kontekstu mentalnog zdravlja. Skidanje šminke nakon napornog radnog dana u spa atmosferi, stavljanje maske na lice kao nagrada za produktivnost u danu ili pak topla kupka definitivno pomažu da usporimo i povećamo svijest o vlastitim potrebama, u prvom redu potrebu za mirom. No, problem nastaje kada self-care postane još jedan zadatak na već pretrpanom popisu obveza ili kada nas beauty industrija uvjeri da bez kupnje određenih proizvoda nećemo postići osjećaj zadovoljstva. Također, neprestano smo izloženi idealnim slikama self-care rutine na društvenim mrežama, pa ako naša kupaonica nije nalik pravom spa centru ili nemamo vremena za komplicirane rituale njege, lako se stvori osjećaj da ne radimo dovoljno za vlastito mentalno zdravlje i da smo si u konačnici sami krivi što se ne osjećamo zadovoljno i dobro.

Etika u marketingu

Ključno pitanje koje se nameće jest: gdje je granica između poticanja pozitivnih navika i manipulacije? Kada brendovi iskreno promoviraju proizvode koji su uistinu korisni i dostupni, oni mogu igrati pozitivnu ulogu u osnaživanju potrošača. No, kada koriste terminologiju mentalnog zdravlja samo kako bi povećali prodaju, riskiraju produbljivanje ovog problema koji je i ovako previše narušen modernim izazovima. Važno je zapamtiti da self-care ne mora uključivati skupe proizvode ili savršeno orkestrirane rituale jer prava briga o sebi zapravo može biti toliko jednostavna. Uostalom, kada su šetnja prirodom, razgovor s bliskom prijateljicom ili trenutak tišine uz omiljenu knjigu postali nedovoljni?

Industrija ljepote ima potencijal biti saveznik u promicanju zdravih navika, ali samo ako se fokusira na autentičnost i transparentnost. Kao potrošači, imamo moć birati brendove koji nas inspiriraju bez iskorištavanja naših nesigurnosti. Na kraju dana, briga o sebi nije proizvod koji se može kupiti, već proces otkrivanja što nas istinski ispunjava!

Foto: Instagram

[the_ad_placement id="post-side"]

NAJNOVIJE

IZ RUBRIKE