Velikan modne fotografije stigao je u Zagreb!

Hrvatskim zaljubljenicima u događanja na svjetskoj modnoj sceni ove se godine pružila jedinstvena prilika da izbliza razgledaju radove jednog od najvećih živućih modnih fotografa današnjice, Petera Lindbergha. Njegova djela netom su stigla u prostorije Hrvatskog društva likovnih umjetnika, gdje će od 8. travnja za javnost biti otvoreno razgledavanje preko 150 umjetnikovih fotografija, a posjetitelji će ondje moći uživati i u atraktivnoj video instalaciji, koju je, inspiriran arhitekturom galerije, osmislio sami Lindbergh.

Novinari su ove nedjelje prvi dobili čast razgledati dvije fantastične serije fotografija koje je Lindbergh dao na izložbu, naziva ‘Images of Woman’ i ‘The Unknown’. Zanimljivo je da je uz Lindberghovu izložbu u Los Angelesu, koja traje do 19. travnja, ova u Zagrebu jedina trenutno aktualna u svijetu i osim toga prva u ovom dijelu Europe od 1998. godine. Koliko smo počašćeni njenim dolaskom u ove krajeve, dokazuje i ogroman interes koji je danas vladao u prostorijama HDLU, kroz koje nas je u sklopu novinarskog razgleda izložbe proveo sam autor, legendarni Peter Lindbergh.

Kroz ležernu šetnju prostorijama u kojima su izložene fotografije, umjetnik svjetskog renomea odgovarao je na pitanja okupljenih znatiželjnika te se pritom prisjetio svojih fotografskih početaka, ali i žena koje je proslavio svojim objektivom – kultnih supermodela 90-ih. S ikonične naslovnice Voguea, koju je potpisao 1990. godine, Lindbergh je kao svoje osobne favorite izdvojio Lindu Evangelistu i Christy Turlington, a svojim likom i djelom oduvijek ga je inspirirala i modna veteranka Kristen McMenamy. S obzirom na suradnju sa slavnim imenima iz 80-ih i 90-ih, koja su nas osvajala svojim stavom i stasom, nismo mogli ne priupitati autora kakav je njegov pogled na suvremenu modnu scenu i postoje li danas uopće supermodeli?

“Supermodeli su bili hit ne zato što su bile ljepše od drugih žena, već zato što su postale neovisne u vremenu kada su sve ostale žene u magazinima živjele kroz svoj društveni status. Supermodeli su bili vrlo jednostavni, bio im je dovoljan običan T-shirt da svojom pojavom privuku pažnju. One nisu morale, poput današnjih modela, imati teški make up, frizure i nakit da bi bile primijećene i zato su bile uspješne. Ta era je gotova, a sve to današnje uljepšavanje ne predstavlja revoluciju i više se, na moju veliku žalost, ne možemo vratiti natrag”, rekao je Lindbergh te nastavio:

“Problem današnjih modela jest što u biznisu vlada njihova hiperprodukcija za potrebe modnih pista. Sve te djevojke izgledaju isto, što je po meni užasno. Osim toga, neusporedivo su mršavije u odnosu na supermodele kakve pamtimo iz prošlosti. Lara Stone je, primjerice, prelijepa žena koja se danas ipak ističe iz mase.”


Majstor crno-bijele fotografije, koji je u istoj pronašao način za izražavanje ljudske iskrenosti i koji je u svom radu rijetko kada posezao za čudima moderne tehnologije, također nam je otkrio što točno misli o pretjeranom retuširanju fotografija, kojem smo svjedoci iz dana u dan na naslovnicama modnih magazina: “Zašto fotografirati osobu i onda joj oduzeti svu životnu radost s lica, to mi je smiješno. Ovo je najgori period u modnoj fotografiji. Nekoć su slikari bili ti koji su morali dočarati ženstvenost na slikama, a sada je to posao fotografa, koji ga po mome mišljenju rade vrlo loše.”

Kao velikan modne fotografije, Lindbergh je bio primoran otkriti nam neke fotografske uzore, koji su ga inspirirali ili mu se oduvijek sviđao njihov rad, a najčešće spominjana imena tijekom ove jednosatne ture bila su ona Helmuta Newtona, Irvinga Penna i Richarda Avedona. Patricka Demarcheliera, Lindbergh je svrstao zajedno sa sobom u skupinu posljednjih živućih umjetnika, nakon kojih će, po njegovom mišljenju, čaroliju nastavljati stvarati nešto mlađi Tim Walker.

Da se nevjerojatno jednostavnom i skromnom fotografu ne sviđa današnje stanje u modnoj branši, definitivno nam je potvrdila njegova iskrena izjava: “Moda igra preveliku ulogu u našim životima, a zapravo ne bi smjela biti toliko važna. Zbog međusobno isprepletenih veza moći i novca, ljudima moda djeluje glamurozno, što ona u svojoj suštini uopće nije. Trebalo bi se vratiti osnovama i jednostavnosti.”

Godine i godine rada iza objektiva fotoaparata navele su nas da se za kraj zapitamo što bi veliki Peter Lindbergh radio u životu da nije postao toliko uspješan kao modni fotograf? Umjetnik nam je otkrio da ga je život namjerno odveo od umjetničke škole u kojoj se nije pronašao do pozicije asistenta fotografa, nakon čega je sve ostalo povijest. A da nije megauspješan svjetski fotograf, Peter bi prema vlastitom priznanju najradije bio – cvjećar. 

 

Hana Bartolović

photo: Jure Perišić

 

[the_ad_placement id="post-side"]

NAJNOVIJE

IZ RUBRIKE