Prije otprilike mjesec dana sjedila sam na kavi s prijateljicom i pitala je sluša li novi album Charli XCX, “Brat”. “Naravno, pa ne živim pod kamenom”, odgovorila mi je. Čak i ako mi se ova izjava u tom trenutku možda činila pretjeranom (u pitanju je ipak prijateljica koja je aktivna na TikToku i prati trendove), da mi danas netko postavi ovo pitanje vjerojatno bih i sama slično odgovorila. Fenomen “Brata” u međuvremenu je nadišao okvire pop kulture i specifične glazbene niše, konkretnije, o ovoj temi trenutačno raspravljaju i politički analitičari, stručnjaci i novinari. Baš sam jutros naletjela na isječak iz emisije američkog Foxa u kojem dva ozbiljna tipa pokušavaju odgonetnuti što zapravo znači “brat summer”. Razlog? Kamala Harris se i sama proglasila “derištem”.
No prije nego što zagrebemo u ovaj “kontroverzni” potez nove kandidatkinje za predsjednicu SAD-a, vjerojatno ne bi bilo loše pojasniti viralni trenutak “brat summera” svima onima koje je na neki način uspjela mimoići kričavo zelena nijansa i sve ostalo što podrazumijeva kult Charli XCX. Ova 31-godišnja glazbenica porijeklom iz Essexa iza sebe ima čak šest studijskih albuma i brojne hitove, no “Brat”, koji je izašao ovog lipnja, uvjerljivo je njezin najveći komercijalni uspjeh.
Više je faktora koji su doprinijeli ogromnoj popularnosti ovog albuma, a vjerojatno je najvažniji fenomenalan marketing. Cover “Brata” vrlo je jednostavan i pamtljiv te je odlično zaokružio cijeli novi vizualni identitet pjevačice. Dolazi u već spomenutoj kričavo zelenoj nijansi, s nazivom ispisanim jednostavnim fontom niske rezolucije koji naglašava neopterećeni, kul “vibe” samog sadržaja albuma. Charli je pjesme napisala iz perspektive “derišta”, party djevojke koja nužno nije ona, nego samo jedan aspekt njezine osobnosti. “Brat’ je netko tko ima kutiju cigareta, Bic upaljač i bijeli top s naramenicama bez grudnjaka. Djevojka koja je malo neuredna i voli tulumariti i možda ponekad kaže neke gluposti. Koja se osjeća kao ona, ali možda ima i slom. Ali za to vrijeme partija, vrlo je poštena, vrlo otvorena. Pomalo nepostojana. Kao, radi gluposti. Ali to je brat”, objasnila je pjevačica na TikToku.
“Brat summer” je tako ustvari postao antiteza pročišćenoj “clean girl” estetici koju mnogi influenceri promoviraju već dulje vrijeme, pomno izrežiranim i obrađenim fotografijama i savršeno urednim izgledom. Tajming je bio savršen jer čini se kako su se mnogi zasitili uniformiranog minimalizma i s nostalgijom počeli zazivati party eru “indie sleazea” koja je dominirala 2010-ih, a čije je utjelovljenje definitivno bila neopterećena i vrlo zabavna Kesha (koja trenutačno također ima veliki comeback, ali o tome drugom prilikom).
@rentboyjack Brat beach @Charli XCX #brat #charlixcx #ibiza ♬ Everything is romantic – Charli xcx
Iako se na prvu možda čini tako, poruka albuma svakako nije negativna. “Brat” je mnogo više od promoviranja loših navika i razuzdanog načina života, što prvenstveno potvrđuje jedan od najvećih hitova s albuma, “Girl, so confusing”, točnije remix u kojem se Charli pridružila glazbenica Lorde. Pjevačice su u ovoj pjesmi zaista ispisale povijest, predstavivši jedinstveni “anti-diss” koncept u kojem su otvoreno progovorile o problemima u svojem prijateljstvu. Pjesma funkcionira kao dijalog dvije glazbenice, prijateljice, koje su se udaljile te odlično odražava svu kompleksnost ženskih odnosa. Dva tjedna nakon originalne verzije u kojoj Charli iznosi svoja razmišljanja i sumnje o (tada nepoznatoj) prijateljici iz glazbe, izašao je remix na kojem Lorde otkriva svoju stranu priče i vrlo iskreno progovara o svojim unutrašnjim borbama s izgledom i tjelesnom težinom. Stih “Let’s work it out in a remix” (“Riješimo to u remiksu”) postao je legendaran, a u dobu gdje glazbenici nerijetko snimaju pjesme u kojima “dissaju” (prozivaju) svoje konkurente (jedan od recentnijih primjera su Nicki Minaj i Megan Thee Stallion) Charli i Lorde su predstavile vrlo pozitivan i zreo način rješavanja konflikta. Čak i ako je “fejk”, kupile su me.
Uz “Girl, so confusing”, mnogo je pjesama s albuma “Brat” postalo viralno na TikToku. Tu su party himne “Von Dutch” i “360”, ali i “Apple” s prepoznatljivom koreografijom, “Everything is so romantic”, “Guess”… Zelena groznica je preko noći zahvatila društvene mreže, a brendovi nisu dugo čekali da skoče na “Brat” vlak. Flixbus je smjesta postao “bratbus” na TikToku (zelena boja je već bila tu, stvarno bi bila šteta da su ovo previdjeli), na Ibizi se otvorila “Brat” plaža s prikladnim ležaljkama, high end modni brendovi poput Marca Jacobsa i Miu Miu brže bolje su uzeli Charli pod svoje. Turneja britanske pjevačice ekspresno se rasprodala, a “brat summeru” su se pridružili i potpuno neočekivani akteri poput glumca Kylea McLachlana koji se također proglasio “derištem”.
Priča je postala još zanimljivija ovog tjedna. Jedina tema koju sam ovog ljeta pratila s jednakom posvećenošću kao “brat summer” su američki predsjednički izbori. Odgovorno tvrdim da su Charli XCX i Trump vs. Biden jedine teme o kojima ste mogli razgovarati sa mnom posljednjih tjedana. Možete samo zamisliti moje oduševljenje kad se dogodio “sudar svjetova” i odjednom sam ih sve mogla staviti u istu rečenicu. Jer, kao što sam već spomenula, u igru je ušla Kamala i proglasila se “derištem”.
@jqsids kamala for president 2024 | #kamalaharris #kamalaharris2024 #biden #joebiden #trump #donaldtrump #politics #tiktok #paparazzi #famouseditxx #charlixcx #brat #fyp #fypツ #foryou #viral #xyzbca #blowup #newtrend #trend #trending #ae #aftereffects #aeedit #edit #edits #genz #aestheticedits ♬ original sound – Joseph
Sad za ekipu koja je bila pod drugim kamenom, kratki presjek događanja na u utrci za predsjednika SAD-a. Šalim se, to čitajte negdje drugdje. Biden je odstupio, zamijenila ga je potpredsjednica Kamala Harris, koja je nakon objave kandidature navodno prikupila rekordnih 81 milijun dolara donacija u samo jednom danu. Poruke podrške demokrata pristizale su sa svih strana, ali poruka, točnije tweet, na koji Kamala sigurno nije računala bio je onaj Charli XCX. “Kamala IS brat” (“Kamala JE derište”), tweetala je pjevačica, mobilizirajući tako svoju publiku, koju prvenstveno čine pripadnici generacije Z. U kratkom vremenu Kamala je postala heroina “brat summera”, središnja točka nove poplave kričavo zelenih memeova koji su po prvi put nosili i političku poruku. Viralni trenutak nije promaknuo ni samoj Harris, čija je službena stranica kampanje na Twitteru (@kamalahq) promijenila je pozadinu u zelenu, s prikladnim fontom, a neke od Charlinih pjesama Kamalin je tim uključio i u službene videe.
Ne moram vam ni reći koliko je ovaj potez zbunio sve političke stručnjake starije od 35. “Zar želimo da nam derišta vode državu?”, derao se jedan od njih na Foxu. S druge strane, Jake Tapper s CNN-a posvetio je okrugli stol toj temi, zaključivši da “želi biti brat”. Iako se većinom slažu kako se memeovima ne dobivaju izbori, mnogi smatraju kako je Kamala na ovaj način poslala snažnu poruku mladima, dajući im do znanja da ih razumije. Prošle godine, Taylor Swift je potaknula obožavatelje da glasaju na predizborima (nije rekla za koga), što je dovelo do porasta broja registracija birača, što znači da Charlin tweet, ali i Kamalina reakcija, možda i nisu toliko beznačajni. U svakom slučaju, Kamalina je kandidatura oživjela predsjedničku utrku, a pomutnja koju je izazvala prisvajanjem “brat summera” mogla bi nas zabavljati još neko vrijeme.
Foto: Profimedia, Instagram, TikTok