Joško Eterović i Dominique Narran o prijateljstvu, životu i umjetnosti!

uvijek osunčanom, prozračnom i nekako posebno mirnom prostoru Galerije Kranjčar, samo dan prije velike izložbe “Ekscelentnost materije”, dočekuju me naš cijenjeni umjetnik Joško Eterović i Dominique Narran, kustos izložbe, Joškov prijatelj te poznati pariški kritičar. Na posve bijelim zidovima postavljene su slike velikog formata, sa savršenim krugom u fokusu, koje se u svojoj jednostavnosti i preciznosti doimaju pomalo magičnima.

“Još samo pravo osvjetljenje im nedostaje,” dobacuje mi Joško usput prije nego što smo sjeli na formalni razgovor. S neodoljivim duhom razigranog dječarca, gospodin Eterović jedan je od onih ljudi s kojima ne možete razgovarati, a da pritom ne osjetite bliskost, kao da ste se već negdje davno upoznali. Kaže da mu smeta kada mu “oči nestanu dok se nasmije”, ali upravo je taj glasan smijeh koji odzvanja od zidova galerije ono što ga čini toliko ugodnim i prijateljski nastrojenim sugovornikom. Kombinirajući engleski, hrvatski te ponešto francuskog (pa čak i latinskog), Joško, Dominique i ja započeli smo jedan zanimljiv životno-prijateljsko-umjetnički intervju. 

Naziv izložbe nosi naziv “Ekscelentnost materije”, što to ustvari znači?
 
Joško Eterović: Ekscelentnost materije znači da je materija dovedena do savršenstva, da je slika u totalu napravljena tako da materijom djeluje na čovjeka jako snažno. Kada ju osvijetlite, taj međuprostor djeluje i na neki poseban način čak i duhovno i nosi vas dalje od realnog. Cijeli smisao ove izložbe je upravo ekscelentnost materije jer je materija da koja finalno zaokružuje estetiku.
 
Ako je materija na toliko uzvišenoj poziciji u vašem stvaralaštvu, koje ste materijale koristili pri izradi?

Joško Eterović: Materijali su razni, poput klasičnog akrila no on je nanešen na pomalo drugačiji način, udarcima kistom stvoreni su nanosi, a kada imate nekoliko tisuća tih udaraca kistom stvara se međuprostor koji, kada ga osvijetlite, govori i reljefno i dubinski.

 
   
U fokusu svih vaših izloženih radova je krug. Zašto ste njime toliko fascinirani?

Joško Eterović: Geometrija je sastavni dio mene. Rodio sam se na Braču koji ima klesarsku tradiciju, pa je geometrija postala sastavni dio mog pejzaža i načina na koji ga ja vidim. A zašto baš krug? Zato što je on posvuda, kada pogledaš u nebo čini se da je ono u krugu.
 
Kada ste svojevremeno najavljivali izložbu u Galeriji Kranjčar rekli ste kako će ona biti “izložba našeg vremena”, što ste pod time mislili?

Joško Eterović: Bavim se istraživanjem materije već nekih dvadeset godina. Materija nije ista prije 200 godina, prije 50 godina i danas. Materijali se stalno mijenjaju, a ako ih znaš koristiti na pravi način oni sobom nose duh vremena. Koncepti ovdje izloženih radova, primjerice, nastali su čak i krajem osamdesetih no taj koncept mi nekako nije bio dovoljno snažan. Tek 20 godina kasnije taj je koncept saživio s materijom i slike su dovršene.
 
  
Živite u Rijeci u kući u kojoj ste mnogo toga sami dizajnirali. Jeste li se ikada mislili profesionalno baviti dizajnom interijera?
Joško Eterović: Ne, isključivo za sebe jer želim da čitava kuća bude dizajnirana u totalu, da slikama i skulpturama ništa ne smeta. Zidovi su bijeli kao u galerijama, pod je neutralne boje, namještaj ponekad, također, sam kreiram jer tada točno znam da neće zasmetati ambijentu. Sve je u mom prostoru podređeno geometriji i kompletnom doživljaju te cjeline. Stolice jedine ne dizajniram jer su dizajneri taj komad namještaja zbilja doveli do savršenstva.

Je li vas ikada itko želio angažirati da mu uredite interijer?

Joško Eterović: Da, ali nikada nisam pristao. Smatram da to nema smisla. Postoje ljudi koji su specijalizirani za dizajn interijera i ja se u to ne želim miješati, ja radim isljučivo za sebe.

 
 
Trenutno obitavate samo u Rijeci ili ste i dalje na relaciji Rijeka-Pariz?

Joško Eterović: Da, malo u Rijeci, malo u Parizu. No, nedostaje mi Zagreb i radim na tome da se vratim.

Premda ste danas cijenjeni slikar, nije vam to primarno bila želja. Koliko sam upoznata, željeli ste postati filmski redatelj?

Joško Eterović: Da, to je točno. S 25 godina sam bio asistent režije. Zbog nje sam tada i otišao u Pariz i to vlakom. Radio sam i u Španjolskoj i upoznao mnoge slavne glumce i redatelje. To mi se zanimanje činilo prekrasnim no u igri je uvijek bilo nekako previše ljudi za što je potrebno mnogo koncentracije. Jedan glumac jedan je čas u suzama, a već drugi sasvim staloženo pije pivo. Tada sam shvatio da volim film, ali da ne mogu biti redatelj.

 
 
Obzirom da sam ogroman obožavatelj lika i djela, moram vas pitati za Vaš susret sa Salvadorom Dalijem.

Joško Eterović: Svi me pitaju to pitanje, a radilo se ustvari o posve prolaznoj epizodi. S prijateljem iz Šibenika došao sam u jedan hotel u Parizu kod Dalija. Tamo je bila i Gala, sjedila je na kauču, sva predivna u crnim čizmama, a kada je ugledala mene s bradom rekla mi je: “Što ste ružni k’o pas!” No, kada je vidjela da Dali sa mnom tako lijepo razgovara, nekako mi se ipak priklonila. Čak me pozvala i na koncert jednog flautista. Sve u svemu, jedan jako ugodan susret.

Čini mi se da mnoge umjetnike počnu cijeniti u Hrvatskoj tek kada iz nje odu, je li i Vas zadesila ista sudbina?

Joško Eterović: Slažem se, no meni se dogodilo baš obrnuto! Prvu sam veliku izložbu imao u Parizu 1970. godine i imala je ogroman uspjeh. Svi su mediji o njoj pisali. Nakon pariške izložbe dobio sam poziv da izlažem u Umjetničkom paviljonu 1978.. Tu su izložbu toliko napali da mi se činilo kako je to najgora izložba koja se ikada dogodila. No, moja pretpostavka je ta da su bili šokirani drugačijim sadržajem na koji inače nisu bili navikli. Kritičarima je ta izložba sjela tek mnogo godina kasnije. No slikarima poput Šuteja i Knifera, ona se sviđala i tada. Ta uspomena postala je s vremenom anegdota od koje sam ojačao i narastao.

 
   
Gdje ste se Vi i Joško prvi puta susreli?
Dominique Narran: Bilo je to prije 28 godina u Parizu. Susreli smo se u jednom baru i počeli razgovarati. Joško mi je rekao da slika, a ja sam baš započinjao svoj studij povijesti umjetnosti. Između nas se brzo razvilo prijateljstvo, a Joškov sam rad pratio svih ovih godina i mnogo pisao o njegovom stvaralaštvu. Ovoga sam puta napravio selekciju radova za izložbu “Ekscelentnost materije”. Želio sam da ona bude vrlo limitirana, s malim brojem izrazito jakih radova. Većina je radova jednostavna, strukturirana, ali su originalni. I, ono što moram reći, savršeni! Ovaj tip rada ne dopušta pogreške. Upravo je iz tog razloga Joškova umjetnost uvjerljiva. Način na koji on koristi materiju u geometriji pripada njemu i to ga čini posebnim.

Citirali ste Charlesa Baudelairea i opisali izložene radove kao “bizarno lijepe”. Zašto?

Dominique Narran: Ako ne želite da vam umjetničko djelo da instantno zadovoljstvo, ono mora trajati, mora te intrigirati, hvatati vašu pažnju i ne biti prosto lijepo već pomalo bizarno.

 
 
Kako se Joškov rad mijenjao u tom periodu od gotovo 3 desetljeća koliko ga pratite?

Dominique Narran: Mnogo se promijenio što je tipično za njegov umjetnički temperament. Mnogi umjetnici tragaju dok ne pronađu i ostanu pri nekom stilu zauvijek, no Joško se mnogo mijenjao što je bilo riskantno jer je već imao kritičare na svojoj strani, a i kolekcionare. Ako se promijeniš i njima se to ne svidi, riskiraš veliki gubitak. Za takvo što potrebna je velika doza hrabrosti.

 
Obzirom da niste prvi puta u Zagrebu, te dolazite poprilično često, što mislite o našoj umjetničkoj sceni?
Dominique Narran: Zanimljiva je i imate mnogo kvalitetnih umjetnika no budući da ste mali, morate se povezivati sa Zapadom kako biste opstali. Umjetnici moraju putovati i upoznavati druge kulture, teško je živjeti od umjetnosti u Hrvatskoj no oni za to moraju pronaći način.
 
Foto: Jure Perišić

[the_ad_placement id="post-side"]

NAJNOVIJE