Nekada su podcasti bili rezervirani za geekove i entuzijaste koji su u tišini svojih soba snimali zvuk pomoću običnih slušalica i mikrofona spojenog na laptop. Danas, manje od dva desetljeća kasnije, podcast je postao ozbiljan medijski format, i to toliko ozbiljan da će 2026. godine po prvi put dobiti vlastitu kategoriju na Zlatnim globusima. Što se dogodilo u međuvremenu?
Podcast kao pojam nastao je ranih 2000-ih, kao kombinacija riječi “iPod” i “broadcast”, i isprva je služio kao alternativni kanal za distribuciju sadržaja (uglavnom tech vijesti i razgovora s nišnim gostima). Tada nitko nije mogao ni zamisliti da će desetak godina kasnije isti format okupljati milijune slušatelja diljem svijeta i generirati milijunske prihode od oglašavanja.

YouTube je odigrao ključnu ulogu u demokratizaciji podcasta. Mnogi autori nisu imali pristup radijskim ili televizijskim kanalima, ali su putem YouTubea mogli lako i besplatno doprijeti do publike. Neki od najpoznatijih i najuspješnijih podcasta, poput “Crime Junkie” i “The Joe Rogan Experience”, započeli su upravo kao obični video razgovori postavljeni na YouTube. S vremenom, ti su razgovori prerasli u formate koji kombiniraju zvuk, sliku, produkciju i osobnost voditelja.


Novi oblik storytellinga
Ono što podcast čini posebnim nije samo forma, već i intimnost; Podcasti su format koji slušamo dok putujemo, treniramo, kuhamo ili samo pokušavamo pobjeći od svakodnevice. Oni stvaraju dojam da smo dio razgovora, čak i kada nismo. I upravo je ta bliskost između govornika i slušatelja učinila je podcast popularnim, ali i utjecajnim formatom. A kroz godine, podcasti su se razvijali u više pravaca: od true crime serijala poput Serial, koji je praktički pokrenuo novi val audio-novinarstva, do edukativnih emisija, motivacijskih govora, političkih analiza, kao i zabavnih formata s poznatim gostima. Svatko može pronaći “svoj” podcast, a mnogi su pronašli i više njih.

Podcast ulazi u visoko društvo
Najava da će Zlatni globusi 2026. po prvi put nagraditi najbolji podcast znak je da je ovaj format prešao iz “alternativnog” u “mainstream” sferu. Nagrada će biti dodijeljena jednom od šest nominiranih podcasta, izabranih među 25 najpopularnijih na globalnoj razini. Prema organizatorima, traže se emisije koje su “ostvarile značajan utjecaj”, što znači da sadržaj, kvaliteta i društveni doseg igraju jednako važnu ulogu.
Vijest je stigla u trenutku kada se podcasti sve više profesionaliziraju: produkcijski timovi, scenariji, sponzori, pa čak i prava na ekranizaciju. Neki podcasti već su poslužili kao predlošci za serije i filmove, čiji audio formati više nisu samo uvod u “pravi medij”, već je riječ o samostalnom, snažnom i respektiranom medijski proizvod.

Što to znači za kreatore?
Uvrštavanje podcasta u svijet glamura Zlatnih globusa otvara vrata novim generacijama kreatora. Jer, više nije potrebno imati milijunski budžet ni tim od 50 ljudi kako bi postigao uspjeh. Dovoljni su ideja, glas, kvaliteta zvuka i, naravno, publika koja sluša. Jer, publika očigledno sve više traži autentične glasove i iskrene priče, a podcasti upravo to i nude: sadržaj bez filtera i scenarija. A Zlatni globus za najbolji podcast samo je potvrda snage tog formata, ali i zajednice slušatelja koja mu je dala vrijednost.

Foto: Pexels, Unsplash, Joe Rogan, Nora Mcinery