Održivost u modi podrazumijeva mnogo različitih elemenata – od promišljanja vlastitih kupovnih navika preko informiranja o etičnosti poslovanja brendova od kojih kupujemo do odabira materijala. Zahvaljujući inovacijama u biotehnologiji i reciklažnim procesima, razvoj održivih materijala u modi ubrzano napreduje. Sve više pažnje dobivaju materijali od alternativnih izvora, koji smanjuju ekološki otisak i potiču etičku proizvodnju. U ovu kategoriju spadaju i Beer skin™ te Gin skin™, održive alternative koži dobivene od od otpada alkoholne industrije, koje je prvi u svijetu proizveo zagrebački brend Sabant.
Tamara Vučetić i Andrej Marić su prije tri godine osnovali Sabant, a otada ne prestaju privlačiti našu pažnju genijalnim kampanjama i suradnjama s dizajnerima s hrvatske modne scene. Tako je loptu od pivske kože zavrtio Marko Pjaca, a pojavila se i na torbicama te šeširima. Ništa manje nas nije oduševio ni Gin skin™, koji se pokazao kao idealan odabir za jakne, haljine, hlače i modne dodatke domaćih brendova. Kako je izgledao njihov profesionalni put i što nam sve spremaju u budućnosti, Tamara i Andrej otkrivaju u intervjuu koji donosimo u nastavku.

Sabant smo uočili zahvaljujući redovitim suradnjama s domaćim dizajnerima, među kojima je najrecentnija ona s brendom RAW BAG. Možete li nas provesti kroz vaše dosadašnje suradnje, kakva su vaša iskustva?
S Mirjam, dizajnericom iza brenda RAW BAG, uvijek je užitak raditi. Njen brand uvijek pomiče granice izdržljivosti materijala a ta činjenica i njena kreativna vizija bile su savršena kombinacija za naš izlazak na tržište. Sada, skoro godinu dana kasnije i s raznim kolaboracijama iza nas, činio se kao idealan trenutak za našu drugu kolaboraciju, ovaj put u obliku rozih jazavčara. Jako nam je drago da dizajneri poput Mirjam prepoznaju kreativni potencijal našeg materijala i vraćaju nam se s još zanimljivijim idejama. Također smo zahvalni što smo imali priliku surađivati sa raznim domaćim dizajnerima, poput Marka Šabarića i Tomislava Kliškinića iz KLISAB-a, Ire Rumore i Željke Šafran iz MINAMI. Činjenica da su takvi ljudi odlučili izraziti svoju viziju kroz naš materijal ogroman nam je kompliment, te se radujemo svim budućim kolaboracijama.

Zasad smo upoznali Gin skin™ i Beer skin™ – koja su njihova svojstva i prednosti, a po čemu se razlikuju?
Kao što im ime govori, glavna razlika između Beer i Gin skina™ je podrijetlo biljnog materijala u njima. Za Beer skin™ koristimo BSG (Brewer’s Spent Grain) koji je nusprodukt proizvodnje piva, a za Gin skin™ DSG (Distiler’s Spent Grain) koji je nusprodukt proizvodnje žestokih alkoholnih pića, u ovom slučaju gina. Najveća razlika je u proizvodnom procesu tako što je Gin skin kompleksniji za izvesti. Izazov proizlazi iz manjka homogenosti ostataka proizvodnje gina i kako oni reagiraju na bojanje. Ovo zahtjeva dodatni korak balansiranja pH smjese da dopusti vezanje bojila za biljnu frakciju smjese. Dugo smo čekali da ovo netko pita da se napokon možemo pohvaliti ovom malom pobjedom!

Fokusirali ste se na održivu kožu nastalu od ostataka alkoholne industrije. Kako izgleda sam proces izrade materijala i koliko je zahtjevan?
Proces započinje prikupljanjem ječmenog slada iz pivovare i destilerije kad završi sa svojom ulogom u stvaranju alkoholnih pića. Ječmeni slad tad odlazi na dehidraciju i mikronizaciju (mljevenje) kako bi se pripremio za dodavanje u našu patentiranu formulaciju kože na biljnoj bazi. Naši tvornički partneri u Italiji proizvode Beer Skin™ i Gin Skin™ koagulacijom i laminacijom, procesima sličnim proizvodnji sintetičke kože, samo s 50 % manje plastike.

Zašto baš alkoholna industrija? Istražujete li i neka druga područja u potrazi za održivim izvorima?
Cijela ideja za materijal i brand potekla je od nezadovoljstva kožnim alternativama na tržištu. Neki od njih bili su niske kvalitete, neki nisu funkcionirali uopće ali ono što je svima bilo zajedničko je što su na kraju dana samo dosadni. Održivost više nije dovoljna, ona je minimum i ljudima treba nešto s čime se mogu povezati, nešto što će im pružiti jedinstveno iskustvo. Kad se nađete sa svojim prijateljima i krenu se prepričavati stare avanture, koliko njih počinje s “E i onda kad sam oprao onu jabuku..”? Točno ono na što ste upravo pomislili je razlog zašto smo
odabrali alkoholnu industriju.

Rekli ste mi kako je Sabant krenuo iz vašeg podruma, no sada je riječ o ozbiljnoj tvrtki s utvrđenom strukturom i procesima. Kako je tekao rast i razvoj brenda?
Haha, zapravo, bio je tavan i ječam je još gore 🙂 Kad sad gledamo u nazad rast i razvoj brenda tekao je skroz klasično. Što više radiš to više posla imaš i samo pokušavaš ispuniti očekivanja poslovanja. Okreneš se nakon godinu dana i nađeš se u prostoriji punoj kolega koji nisu bili tu
prije. No, dok smo bili u tim trenutcima činilo nam se da se događa sve osim rasta ali eto, 3 godine poslije još smo tu i izbacujemo nove proizvode.

Tko sve čini Sabant tim i kako izgleda vaš radni dan?
Andrej i ja smo suvlasnici i direktori, koji, kao i svaki startup duo, rade sve po malo. Od lopatanja ječma ujutro, do sastanaka s investitorima i kupcima do režiranja novih kampanja i naravno, degustacijom piva s timom koji se u zadnjih godinu dana značajno proširio. Pridružilo nam se
još 7 entuzijastičnih Sabantovaca, od marketingaša do kemičara koji vrijedno rade ono u čemu su najbolji i bez kojih bi Sabant bio puno dosadnije mjesto.
Koji je najveći izazov u vašem poslu?
Odgovor na ovo pitanje jako je varirao kroz život kompanije. Prije dvije godine, pronaći dovoljno toplu robu za ono lopatanje ječma na -7, prije 10 mjeseci isplatiti plaće, a trenutačno rekao bih da je to izlazak na globalno tržište i sve što to sa sobom nosi i, naravno, isplatiti plaće, haha.

A koji je najveći gušt u vašem poslu?
Petkom navečer otvorit jednu hladnu excel tablicu. Šalu na stranu, to je težak izbor.. Činjenica da kad me netko pita što radim mogu odgovoriti s “Proizvodim kožu od pive” je dosta cool. Sjesti u pivovaru i iskreno nekome reći da sam na poslu. To što svaki dan nosi nešto novo i uzbudljivo.
I znam da je klišej, ali svojom trudom dovesti se u situaciju da radimo sa stvarno kul ljudima definitivno čini život boljim.
Što nam sve Sabant sprema u budućnosti?
Nakon lansiranja i kolaboracija na domaćem tržištu, Sabantova prva u svijetu, koža od pive i gina, uskoro će se moći vidjeti i na kreacijama europskih dizajnera. Također, osim primjena u modnoj industriji, širimo se i na unutarnji dizajn i šuška se da će se na koži od cuge moći sjediti i
na stolicama jednog novog zagrebačkog bara koji se uskoro otvara. Na našem sabant.skins Instagram profilu, otkrit ćemo lokaciju za party otvorenja 🙂
Foto: Mirta Cindrić
Lokacija: Restoran & bar Frida