Forever 21: Brend koji nije mogao pratiti tempo brze mode zatvorio više od 350 trgovina

Američki high street brend Forever 21, koji je nekoć bio nezaobilazna shopping destinacija milenijalaca, ove je godine ponovno proglasio bankrot. U ožujku su najavili da će 1. svibnja zatvoriti vrata svih svojih poslovnica u SAD-u – njih čak 354, a ubrzo su krenule i završne rasprodaje zaliha. Kupci su pohrlili u trgovine, oduševljeni nikad povoljnijim cijenama “krpica”, no svi ostali akteri ove priče izvukli su deblji kraj – od brojnih radnika koji su ostali bez posla do prevarenih dobavljača, kojima brend duguje oko 433 milijuna dolara.

Forever 21 osnovan je 1984. u Los Angelesu pod imenom Fashion 21, od strane Do Won Changa i njegove supruge Jin Sook, korejskih imigranata koji su u SAD stigli trbuhom za kruhom. Brend je ubrzo preimenovan u Forever 21, u skladu s ciljnom skupinom, tinejdžerima i adolescentima u potrazi za trendi, a jeftinom odjećom. Do početka 2010-ih postao je simbol brze mode, sa stotinama trgovina diljem SAD-a i svijeta. Na svom vrhuncu, kompanija je upravljala s više od 800 trgovina u 57 zemalja, ostvarujući godišnji prihod od gotovo 5 milijardi dolara.

Situacija se drastično promijenila krajem 2010-ih, kada poslovanje brenda polako kreće silaznom putanjom. U rujnu 2019., Forever 21 prvi put proglašava bankrot, zatvarajući više od 300 trgovina, a ubrzo ga preuzima Sparc Group s ciljem restrukturiranja – ali bez uspjeha. Važno je istaknuti da se krah Forevera 21 nije dogodio preko noći – bio je to rezultat niza strateških pogrešaka. Umjesto da se prilagodi trendovima digitalnog doba i naglasak stavi na internetsku prodaju, brend se nastavio oslanjati na fizičku maloprodaju, otvarajući stotine trgovina. U međuvremenu, konkurenti poput Zare, ASOS-a, a kasnije i Sheina, fokusirali su se na online iskustvo, ulažući u efikasnost i korisnički doživljaj web trgovina.

Istovremeno, “fast fashion” brendovi sve su češće bili metama kritika zbog ekološke neodrživosti, na što su giganti poput Inditexa i H&M grupe barem prividno odgovorili uvođenjem recikliranih materijala i tzv. “zelenih” linija. Forever 21 na to nije pravovremeno reagirao, zanemarivši održivost i transparentnost opskrbnog lanca, što ga je u očima kupaca svrstalo rame uz rame s azijskim divovima brze mode poput Sheina i Temua.

@emilykinsfather guess it isn’t “forever” #fyp #forever21 #forever21closing #f21 #endofanera ♬ childhood – daniel.mp3 & Zamaro

Međutim, kao što je nedavno istaknula kolumnistica New York Timesa Amy Odell, Forever 21 nije propao zato što je bio simbol brze mode, već zato što više nije bio dovoljno brz. Nije mogao pratiti tempo Sheina i Temua, poznatih po hiperprodukciji i webshopovima s desecima tisuća novih proizvoda. Ukratko, Forever 21 nije propao jer je brza moda postala nepoželjna, već zato što više nije bio dovoljno brz. Ovo, dakle, nije sretna priča o propasti prve u nizu fast fashion pošasti, već upravo suprotno – dokaz prevlasti njezinih najagresivnijih i ekološki najpogubnijih oblika.

@itskatesteinberg Some things don’t last…forever #millennial #2000s #nostalgia ♬ Graduation (Friends Forever) – Vitamin C

Foto: Profimedia, TikTok

[the_ad_placement id="post-side"]

NAJNOVIJE