Gdje završavaju nebrojeni komadi skupe odjeće koji se gomilaju u ormarima slavnih?

Prošlog je tjedna obilježena 26. obljetnica smrti voljene britanske princeze Diane, koja je tragično izgubila život u automobilskoj nesreći 1997. godine. Lady Di će još dugo ostati zapamćena po svojoj neosporivoj karizmi, odvažnosti i dobrim djelima, ali i po autentičnom modnog ukusu i sjajnim lookovima koji i dan danas inspiriraju mnoge. Tri princezine haljine upravo su se ovog tjedna pojavile na tržištu, nakon što su više od dva desetljeća bile u vlasništvu dame Ellen Petho iz Michigana.

Naime, Petho je Dianine haljine kupila na dražbi koju je princeza organizirala svega dva mjeseca prije nego što je preminula. U lipnju 1997. Lady Di je prodala ukupno 79 svojih svečanih haljina ostvarivši zaradu od vrtoglavih 3,25 milijuna dolara, koje je zatim donirala u dobrotvorne svrhe. Među prodanom odjećom našlo se nekoliko Dianinih kultnih kreacija, poput legendarne “Elvis haljine” i impresivne toalete od plavog baršuna s potpisom Victora Edelsteina.

O haljinama Lady Di i danas se priča

Princezin potez neupitno je bio vrlo plemenit, a zanimljivo je i kako se direktno prkosio pravilima koje nalaže Palača. Naime, poznato je kako je kraljica Elizabeta svaki svoj svečani styling nosila samo jednom, no sličnu aukciju nikada nije organizirala, baš kao ni drugi pripadnici kraljevske obitelji. Insajderi iz Palače tvrde kako se Elizabetina odjeća ponekad poklanjala osoblju ili je pak bila prodana pod specifičnim uvjetima. “Postoji jedna odredba. Sve oznake moraju biti uklonjene i sve po čemu bi se mogao identificirati da odjeća potječe od kraljice mora biti izbrisano”, objasnio je svojedobno kraljevski stručnjak Brian Hoey.

Elizabeta nije ponavljala, a Kate ‘balansira’

Situacija je ipak nešto drugačija po pitanju princeze od Walesa, Kate Middleton. Supruga princa Williama poznata je po tome što se ne boji “reciklirati” – svoje omiljene haljine, kapute i cipele nerijetko ponavlja te ih stilizira na različite načine. Također, Kate se ne boji spajati dizajnerske komade Alexandera McQueena ili Burberryja s pristupačnim modelima iz high street ponude. Stručnjaci smatraju kako je ovaj balans između skupog i pristupačnog u princezinom odijevanju svojevrsna strategija britanske kraljevske obitelji.

“Velike su šanse kako su ove promjene uvedene zbog ekonomske krize. Ne izgleda baš dobro kada netko dođe u dobrotvornu organizaciju za pomoć siromašnima u kaputu od 3000 funti, zar ne? Ali opet, uvijek postoji ta teška ravnoteža jer ljudi očekuju da princeze izgledaju poput princeza. Da budu glamurozne i nešto drugačije od ljudi koje vidite na ulici. Tako će u nekim prilikama nositi haljinu od 35 funti, a u nekim drugima onu od 3000 funti”, objasnio je ekspert Richard Palmer krajem prošle godine.

Strah od ‘reciklaže’?

Ipak, Kate Middleton se može ubrojiti među rijetke slavne osobe i pripadnike kraljevskih obitelji koji ne zaziru od “reciklaže” modnih komada. O održivom odijevanju se sve više govori, čak je i Europski parlament početkom srpnja najavio “kraj brze mode”, pozivajući Komisiju i zemlje EU-a da promiču etičke i održive izbore potrošača, no javnih figura koje promiču slow fashion brendove i ponavljaju lookove zaista je vrlo malo. Rijetki su primjeri poput glumice Kate Winslet koja se na premijeri “Avatara 2” pojavila u haljini koju je nosila na crvenom tepihu još 2015. godine. Većina važnih influencera, glumaca i pjevača priklonila se trendu “jedan look, jedna prilika”, stoga nije neobično ako se pitate što se događa s gomilama skupe odjeće koju dobivaju i kupuju.

Za početak, važno je znati kako dizajnerski komadi u kojima viđamo zvijezde često i nisu u njihovom vlasništvu. Čak i ako si mogu priuštiti takvu odjeću, slavni svoju odjeću uglavnom nabavljaju od svojih stilista. Oni posuđuju kreacije od dizajnera za određeni događaj te se moraju pobrinuti da se odjeća ne ošteti kako bi je nakon nošenja mogli vratiti.

Mali ‘muzej’ Sare Jessice Parker

No bez obzira na rasprostranjenost “sourcinga”, brojne su zvijezde od svojih ormara uspjele stvoriti prave male modne muzeje. Primjerice, glumica Sarah Jessica Parker, najpoznatija po ulozi Carrie Bradshow iz “Seksa i grada”, nedavno je otkrila kako je zadržala svu odjeću iz serije nakon što se 2004. prestala emitirati. “Imam sve originalne stvari u vlastitom skladištu. Namještaj, odjeću, sve, pakirano prema sezoni, epizodi i sceni”, ispričala je za Vogue.

Rabljena odjeća kao celebrity ‘merch’

Ipak, postoje i zvijezde koji su nepotrebnu odjeću odlučili iskoristiti za dodatnu zaradu. Najbolji je primjer, dakako, poduzetni klan Kardashian-Jenner, koji je u listopadu 2019. godine pokrenuo online trgovinu naziva Kardashian Kloset. Sestre Kim, Kourtney, Khloe, Kendall i Kylie te njihova majka Kris na stranici prodaju vlastitu odjeću, često nenošenu, po prilično “paprenim” cijenama. U ponudi se zaista može pronaći svašta – od donjeg rublja Kris Jenner preko Kyline Birkinice do Gucci kaputa od nerca.

Za primjerom ove slavne obitelji posljednjih su se godina povele i druge zvijezde poput repera ASAP Rockyja i pjevačice Olivije Rodrigo, koja je na stranici Depop prodala odjeću koju je nosila u svojim spotovima. Darren Julien, vlasnik aukcijske kuće Julien’s koja se bavi isključivo proizvodima vezanim uz slavne osobe, smatra ovu praksu novom dimenzijom “celebrity mercha”, koja posebno targetira pripadnike generacije Z. “Budući da mnogi umjetnici sada prodaju svoje osobne predmeta, to je obožavateljima dalo nešto novo za čime žude i što sakupljaju.”Sa sve više i više slavnih osoba koje su spremne personalizirati artikle, to jednostavno čini normalan nepotpisani predmet ili robu manje privlačnim”, smatra Julien.

Foto: Instagram

[the_ad_placement id="post-side"]

NAJNOVIJE