Dana 3. srpnja u popodnevnim satima, taman prije početka revije visoke mode Jean Paul Gaultiera, u Parizu dogodio se mini armagedon. Iako je početno komešanje u publici bilo izazvano priličnim kašnjenjem revije ubrzo se pronio glas kako je Instagram “pao”. Nakon što sam se sam uvjerio u tu tragediju provjeravajući vlastiti Instagram sve što sam dalje mogao napraviti je spremiti iPhone u džep i gledati što se oko mene događa.
Cijela situacija bila je nalik kakvoj reportaži s National Geographica kada na ekranu vidite one beskrajno slatke, male merkate koji manično počnu trčkarati lijevo-desno kao da su potpuno dezorijentirani. Naravno u ovoj priči i ja sam jedan od tih merkata pošto sam pripadnik zajednice koju opisujem, ali što se tiče društvenih mreža ja sam neki lijeni tip sisavca. Dobar dio prvog reda je hiperventilirao jer već su uhvatili poze za svoje live prijenose. PR tim se pitao što im je činiti pošto je bilo očito da ova savršena oluja neće pogodovati samom dizajneru s obzirom na gubitak objava. Kolega do mene je provjeravao CNN koji je počeo revno izvještavati o razvoju situacije odnosno problemima koji su zadesili Instagram i njegovu užu obitelj, Facebook i What’s App. Stvorio se dojam kao da su svi uzvanici na reviji bili radi svog Instagrama, a ne radi Gaultiera. Sto se većine tiče, Gaultier je trebao pričekati početak revije dok se Instagram “ne digne” jer koja je inače poanta cijelog cirkusa?
Viktor&Rolf Haute Couture A/W 19
Zapravo, taj potez bio sasvim logičan kada razmislim koliko kuće kao što su Dior, Louis Vuitton i Fendi ulažu u tetošenje Instagram influencera. Gotovo svaki PR odjel bilo kojeg brenda ima osobu koja se bavi isključivo društvenim mrežama i prvacima istih dok veće modne kuće imaju po jednog digitalnog PR-a za svaku regiju. Ali izbora nije bilo mnogo jer nakon Gaultiera slijedio je dvojac Viktor & Rolf s revijom u 16 sati i onda kruna tjedna visoke mode, haute couture kolekcije kuće Valentino u 18,00 sati. Zbog nastale panike Gaultierove revije se svi sjećaju samo u magli, a isto se dogodilo i kući Viktor & Rolf jer ni do kraja njihove revije Instagram još uvijek nije proradio za dobar dio korisnika u Europi.
Nisu u problemu bili samo influenceri i oni koji to žele biti nego je panika zahvatila i nas modne urednike. Naime, s obzirom da glavni urednik nije mogao prisustvovati revijama ove sezone uredništvo mog magazina u New Yorku s nestrpljenjem je očekivalo da im hitno pošaljem sve moguće video klipove i fotografije kako bi ih oni tada objavili na službenom Instagramu. Iako What’s App još uvijek nije funkcionirao, poslužio sam se dobrim, starim e-mailom. Prava drama je bila se europskim magazinima koji nisu mogli objaviti apsolutno ništa. Kako se približavala Valentino revija tako je drama polako, ali sigurno dolazila do svog klimaksa. Dok sam se vozio prema adresi održavanja revije, imao sam dovoljno vremena da prvi put razmislim koliko je zapravo visoka moda oživjela zahvaljujući Instagramu. Napokon sam našao jednu svijetlu točku aplikacije koja nama modnim radnicima u printu uglavnom zadaje glavobolje.
Frapantan je broj računa na Instagramu koji su posvećeni isključivo visokoj modi. Primjera radi postoji niz korisnika koji se bave samo i isključivo radovima Johna Galliana za Dior. U samo nekoliko minuta možete svjedočiti veličanstvenim trenutcima koje je ovaj briljantni Britanac orkestrirao. Vrlo lako ćete pronaći i McQueena za Givenchy. Kreacije visoke mode same po sebi neodoljivo moćno izgledaju na fotografijama i traže da kliknete na njih kako biste ih malo bolje proučili. Pret-a-porter za Instagram zna biti dosadan i suviše minimalan, ali haute couture kao da je stvoren za savršene Instagram trenutke.
Kada uz sve to dodate briljantan set dizajn, vojsku poznatih osoba i Celine Dion koja tradicionalno plače na revijama, imate dobitnu kombinaciju. Revije na svojim Instagram profilima uživo prenosi i Naomi Campbell. Za završni defile mobitele vade svi od Gwyneth Paltrow do Natalie Vodianove. Ne zaboravite da su do nedavno najcool urednici i gosti bili upravo oni koji nisu imali mobitel u ruci za vrijeme revije. Jedina koja tvrdoglavo odbija da se pokori Instagramu je Anna Wintour koja i dalje sve skenira iza sunčanih naočala prekriženih ruku.
Glumica Hailey Steinfield na Met Gala večeri u Victor&Rolf haute couture haljini
Isto tako se valja podsjetiti da su haute couture revije najelitnija zabava na svijetu. Tradicionalno su uvijek bile zatvorene za javnost, a 50-ih i 60-ih godina haute couture revije bi trajale po cijelo jutro odnosno popodne. Dame su stizale u toaletama, a gospoda u večernjim odijelima. Pariški couture oduvijek je bio gotovo mitološko iskustvo. Duhovna obnova potrebna svima koji udišu modu. Fascinantno je danas vidjeti kako klinci putem Instagrama preko noći otkrivaju tajne koje su se nekad prenosile isključivo usmenom predajom. Sami dizajneri su itekako svjesni moći koju Instagram ima jer njihove klijentice iz primjerice Katara ili Saudijske Arabije mogu u udobnosti vlastitog doma gledati live prijenos, napraviti screenshot i poslati DM menadžeru butika kako bi rezervirale probu haljine. Time Instagram live prijenos postaje svojevrsni Net-a-porter za ultra bogate kupce kojima nije problem potpisati ček na 80.000 eura za haljinu.
Nedugo nakon završetka izuzetno emotivne Valentino revije Instagram je napokon proradio i odjednom eksplodirao s fotografijama i video zapisima s Gaultiera i Viktor & Rolfa. Prošla su ta najduža četiri sata tjedna visoke mode u Parizu. Svi mi modni merkati smo napokon odahnuli, a Instagram je još jednom pokazao koliku kontrolu ima nad svijetom koji se nekad dičio ekskluzivnošću i elitizmom dok danas pada u nesvijest ako se u roku od nekoliko sekundi ne može objaviti fotografija.
Foto: Getty Images