Na svjetskoj modnoj sceni događaju se tektonske promjene kada je riječ o tjednima mode. Četiri modne metropole: New York, London, Milano i Pariz polako ali sigurno gube svoje utjecaj i nekad neospornu poziciju nedodirljivih. Što se dakle događa? Kakva je revolucija na vidiku? Jednostavno rečeno: neki novi klinci napadaju.
Prag, Kiev i Oslo samo su neki od gradova koji su svom silom udarili na “svetu četvorku” u posljednjih nekoliko godina. Ta nova tržišta, kako ih poslovnjaci nazivaju, nametnula su se kao nove središnjice street stylea i tu je započeo njihov neosporni rast. Što se tiče nama bliskog Praga ali i Varšave primjera ima sa svih strana ali najsnažnija su svakako dva brenda: češki Laformela i poljski MISBHV. Ove svježe modne kuće snažno su promovirane od primjerice prestižnog američkog W magazina i talijanskog Voguea. Dok Laformela prikazuje u Pragu i dovodi urednike iz cijelog svijeta na svoje revije, MISBHV se formirao na pistama New Yorka i Pariza. Oba brenda zagovaraju sada već proslavljenu estetiku Istočne Europe koju miješaju s avangardnim minimalizmom i time uspijevaju iznjedriti eklekticizam odjeće kakav se ne može vidjeti u New Yorku ili Milanu. Što dodatno pomaže Varšavi? Definitivno Vogue Poland koji je svijetlo dana ugledao upravo prije nekoliko tjedana. Tko je na naslovnici? Pa tko drugi negoli Malgosia Bela i Anja Rubik, dva legendarne top modela koji s ponosom promoviraju svoju zemlju. To čine toliko uspješno da je naslovnicu snimio jedan od najvećih fotografa današnjice: Juergen Teller.
Revije iz Kijeva, Copenhagena i Stockholma sada su redoviti gosti na jedinoj modnoj Bibliji u svijetu mode koja ima utjecaj: Vogue Runway. Tamo su tri navedena tjedna mode snažno zastupljena. Dok Danci i Šveđani nemaju svoj Vogue imaju alternativne, indie magazine koji ruše granice i u svijetu editorijala. Tu je danski DANSK, švedski INTERMISSION, ali ne treba izostaviti moćni finski SSAW. Kazati kako je za proboj na svjetskoj sceni potrebna samo i isključivo platforma kao što je Vogue jednostavno nije istina. Vogue svakako pomaže pa uzmimo za primjer Ukrajinu kojoj politički kaos, barem po pitanju modne scene, uopće ne šteti. Dapače, Kiev iz sezone u sezonu samo raste i vodeća je street style platforma u, nazovimo to tako, “našem dijelu Europe”. Vogue Ukraine magazin je koji je daleko više chic i moderniji od velikog ruskog Voguea, a za njega su radili čak i mladi hrvatski kreativci.
Što to svijet intrigira kada je riječ o tim “novim tržištima”? Za početak odgovor je logičan: street style. Na utjecajnoj web stranici Models.com, koja prati kako dišu i žive modeli diljem svijeta, Oslo i Copenhagen redovito su zastupljeni u velikim pričama o uličnom stilu. Dapače, Oslo je u zadnjih godinu dana toliko popularan da o stilu njegovih stanovnika izvještava čak i britanski Vogue. Čini se kako je pitanje stila odijevanja onih koji revije pohode ključ uspjeha u promociji novih tjedana mode. Ako uz sve to dodate Instagram i još uvijek prisutne blogere onda imate dobitnu kombinaciju. Ali što je isto tako važan faktor?
Navedeni gradovi imaju “modnu infrastrukturu” odnosno revije koje se prate i stil koji je originalan. Isto tako, imaju svoje promotore u vidu top modela koji ponosno zastupaju svoju zemlju pred modnim moćnicima. Tko može reći ne jednoj Anji Rubik? Isto tako, tko može reći ne relativno egzotičnom pozivu tjedna mode u Pragu na koji će moja malenkost zakoračiti po prvi put zajedno s kolegama iz London i Pariza? Od Osla do Kijeva moda je isto tako pokazala da se može uspjeti po pitanju izdavaštva jer indie magazini koje sam spomenuo uspješno se prodaju vani. Ne radi se tu o tiskovinama koje imaju golemu tiražu ili pretjerani broj oglašivača već o kreativnosti. Mnogi od njih su započeli u malenim studio stanovima ili hladnim garažama, a za sve njih snima se besplatno bez ikakvog honorara. Zbilja mislite da je jedna Balenciaga marila za Oslo prije nekoliko sezona? Naravno da nije, ali sada ju isti Oslo itekako zanima. Recept je tu, a sada je možda stiglo vrijeme i za jedan Zagreb.
Foto: Getty Images