Napustio nas je slavni modni dizajner Giorgio Armani, priopćeno je ovog četvrtka iz njegove tvrtke. Talijanski majstor elegancije preminuo je u svom domu u četvrtak. Imao je 91 godinu. “Uz beskrajnu tugu, Armani Group objavljuje smrt svog tvorca, osnivača i neumorne pokretačke snage – Giorgia Armanija”, stoji u priopćenju modne kuće.
Dodali su kako će u Milanu u subotu i nedjelju biti postavljena komemorativna dvorana, nakon čega će uslijediti privatna ceremonija na još nepoznat datum. Inače, Armani se u lipnju nije pojavio na svojim revijama jer se oporavljao od bolesti. Ovoga je mjeseca planirao veliki povratak i događanje tijekom Tjedna mode u Milanu kojim bi obilježio 50 godina svog brenda.
Odrastanje i počeci u modi
Giorgio Armani rođen je 11. srpnja 1934. u Piacenzi, povijesnom talijanskom gradu smještenom 70 kilometara jugoistočno od Milana. Njegovo su djetinjstvo obilježili rat i siromaštvo. Otac Ugo bio je špediter, dok je majka Maria brinula o kućanstvu i troje djece: Sergiu, Giorgiu i Rosanni. Bijeg od svakodnevice Giorgio je pronalazio u kinu te je svojedobno ispričao kako su njegovu maštu i istančani ukus oblikovali filmovi.

Studirao je medicinu u Milanu, no nakon tri godine odustao je i pridružio se vojsci. Ipak, studij je ostavio snažan utisak na njega – razumijevanje anatomije ljudskog tijela kasnije mu je pomoglo u oblikovanju odjeće koja podržava pokret. Po završetku vojnog roka zaposlio se u robnoj kući La Rinascente, gdje je radio kao dekorater izloga, a zatim i kao prodavač u odjelu muške odjeće. Ubrzo stječe prvo značajnije modno iskustvo – postaje stilist, a zatim i dizajner kod Nina Cerrutija, gdje je učio zanat od 1961. do 1970.

Samostalna karijera
Uskoro shvaća kako je njegov pravi poziv dizajniranje pod vlastitim imenom. Nakon zapažene revije Cerrutija u Firenci, Sergio Galeotti, arhitekt i Armanijev životni partner, počinje ga poticati da pokrene vlastitu modnu marku. Tako Sergio uskoro postaje i njegov poslovni partner – 1975. su osnovali tvrtku u Milanu, s ušteđevinom od svega 10.000 dolara. Vodili su kompaniju zajedno sve do Galeottijeve prerane smrti 1985.

Zlatne osamdesete
Armanijev uspjeh bio je strelovit. Već 1976. njegove su se kreacije prodavale u kultnoj njujorškoj robnoj kući Barney’s. Velika prekretnica u Giorgiovoj karijeri bio je film “Američki žigolo” iz 1980., u kojem se Richard Gere pojavio u njegovim čuvenim odijelima i zauvijek zapečatio Armanijevu usku povezanost s Hollywoodom. Dvije godine kasnije pojavio se na naslovnici magazina Time, postavši prvi dizajner nakon Christiana Diora kojemu je to pošlo za rukom. Iste godine ostvario je prodaju od 135 milijuna dolara i stekao nadimak “talijanskog kralja mode”.


Osamdesete su bile zlatno doba za Armanija, a njegovo prepoznatljivo pročišćeno krojenje redefiniralo je tadašnju poslovnu modu. Nadahnut napuljskom tradicijom, omekšao je odijela opuštenim krojevima i laganim podstavama osmišljenima da odolijevaju mediteranskim vrućinama. Spuštena ramena, niski reveri i materijali koji dišu izazvali su pravu revoluciju u “tailoringu” i kod žena i kod muškaraca, postavši simbolom jet-seta toga doba. Dobro krojeno odijelo otada je Armanijev zaštitni znak, a svoju savršenu siluetu nastavio je nadograđivati kroz čitavu karijeru i različite linije.


Uske veze s Hollywoodom
Krojenje nije bilo jedino polje u kojem je Armani bio vizionar. Među prvima je prepoznao važnost crvenog tepiha i povezivanja sa zvijezdama. Uz “Američki žigolo”, posebno su se istaknula odijela koja je 1987. dizajnirao za Seana Conneryja u filmu “Nedodirljivi”. Tijekom karijere oblačio je zvijezde za više od 200 filmova i stotine crvenih tepiha, od Diane Keaton do Cate Blanchett. Desetljećima su dobitnici Oscara, Zlatnih palma i Zlatnih medvjeda nosili njegove kreacije.


Širenje carstva
Tajna Giorgiova uspjeha ležala je i u činjenici da je nemilosrdno odolijevao svim pokušajima konglomerata da otkupe njegovu tvrtku. Na glasu kao nepokolebljivi perfekcionist, Armani je volio imati kontrolu nad svim aspektima poslovanja, pomno nadgledajući kvalitetu, i bio je jedan od rijetkih dizajnera koji su istodobno bili predsjednici i izvršni direktori vlastite firme. Osamdesetih i devedesetih grupacije su počele masovno otkupljivati nezavisne brendove, no Giorgio je širio vlastito carstvo pod svojim uvjetima. Već je 1980. potpisao licencu za parfeme, inaugurirane mirisom L’Eau Armani, a 1981. pokrenuo pristupačne difuzne linije Emporio Armani, Armani Collezioni, Armani Jeans i druge. Prvu kolekciju namještaja lansirao je 1989., a 2004. potpisao partnerstvo s tvrtkom Emaar Properties PJSC iz Dubaija za izgradnju niza hotela i resorta pod markom Armani diljem svijeta.

Godine 2005. pokrenuo je svoju couture liniju Privé, koju je prvi put predstavio na pariškom Tjednu mode. Otada je redovito prikazivao kolekcije visoke mode dvaput godišnje, a ove je godine obilježio dva desetljeća linije spektakularnom retrospektivnom izložbom u čuvenom prostoru Armani/Silos u Milanu. Riječ je o bivšem skladištu koje je Giorgio 2015., povodom 40. godišnjice brenda, pretvorio u muzej i izložbeni prostor. U skladu sa svojom prepoznatljivom radnom etikom, dizajner je tada preuzeo uloge arhitekta, dizajnera interijera, kustosa i direktora muzeja. Za svoj je dizajn dobio brojna priznanja – tijekom karijere nagrađen je nizom industrijskih priznanja, uključujući nagradu za najboljeg međunarodnog dizajnera, nagradu za životno djelo u području muške mode te u umjetnosti i modi od strane CFDA-e, kao i nagradu Rodeo Drive “Walk of Style”.

Najbogatiji dizajner na svijetu
Kako bi osigurao samostalnost brenda i nakon svoje smrti, 2016. osnovao je zakladu Giorgio Armani. Iako su se posljednjih godina prihodi i dobit smanjivali zbog internih restrukturiranja, Armani Group ostala je jedna od najprofitabilnijih privatnih modnih kompanija u povijesti, što je učinilo Giorgia najviše rangiranim dizajnerom na Forbesovoj listi svjetskih milijardera. Prihodi tvrtke u 2023. iznosili su 2,45 milijardi eura, a s obzirom na to da Armani nije imao djece, o identitetu njegova nasljednika samo se nagađa. U listopadu 2024., u dobi od 90 godina, Giorgio Armani izjavio je kako se planira kroz dvije do tri godine povući iz biznisa. Ipak, za svega nekoliko dana povukao je izjavu, istaknuvši kako se “samo šalio”.

Poznato je kako je posao Giorgiju bio na prvom mjestu i kako mu je bio nevjerojatno posvećen. Rijetko je govorio o privatnom životu, živio je povučeno i izvan poslovnih krugova imao je malo prijatelja. Slobodno vrijeme najradije je provodio na svojoj slavnoj tamnozelenoj superjahti, kojom je nerijetko plovio do Korčule, Brača i Hvara i večerao u lokalnim restoranima.

Foto: Profimedia
