Unatoč tome što smo danas svjedoci moru brendova koji pokušavajući pronaći svoje mjesto pod modnim nebom , no pritom nerijetko zalutaju u svijet monotonije i ‘već viđenog’, iznimno nas veseli kad domaćoj publici imamo priliku predstaviti neke doista posebne modne priče. Jedna takva krije se iza srpskog brenda Ruksag, a čiji dizajn potpisuje Marko Ćerketa.
Iako smo s ovim dizajnerom popričali online, među retcima nije teško uočiti da je riječ o iznimnom kreativcu koji je svoju ljubav prema estetici pa tako modi – pretočio u brend koji osvaja sve pred sobom. Što se sve krije iza Ruksaga, koji su planovi za budućnost, ali i kako izgleda kreativni proces izrade modnih dodataka, Marko nam je otkrio u intervju za koji vjerujemo da će bit apsolutni gušt za čitanje!
Za početak, ispričaj nam priču o brendu Ruksag? Kako je sve nastalo?
Ruksag je nastao prije osam godina vrlo slučajno, kao manji side projekt za kojeg mi nije bilo ni na kraj pameti da će na kraju završiti na Paris Fashion Week-u u Lakic showroom-u usred Le Marais-a. Priča je počela tako što sam sportske boitel platnene ruksake u kojima se pakiraju uglavnom tenisice htio preoblikovati u kožne i samim tim sam se zainteresirao za kožu kao materijal. Sve se je ubrzo povezalo s fotografijom i samim vizualnim dizajnom. Taj segment definitvno ne bih nikad odvojio od samog prozivoda kada je u pitanju potpis RUKSAG dizajna.
Gdje crpiš inspiraciju za kreiranje i nađeš li se ponekad u kreativnoj blokadi?
Na početku je uglavnom inspiracija bila kroz glazbu i sam vizualni identitet Soft Moon-a , Pj Harvey , Slowedive i Garbage-a i danas npr. do Arca-e. Shirley Manson čak posjeduje moje dvije torbe; upoznali smo – It was a moment of the lifetime. Dosta se toga tada baziralo na nekoj subkulturalnoj osvještenosti samog brenda. Kasnije naravno u toku procesa sazrijevate kao dizajner i neko drugo tržište daje vam neke druge mogućnosti.
Kroz sezone u Parizu postao sam opsjednut raznim handcrafted tehnikama, i to ne samo kad je koža u pitanju nego i ukrasni metali, što je sad i jedna od glavnih karakteristika Ruksag-a. Na ovaj pravac dosta su utjecali moji kolege iz Tokya, oni su mi otkrili potpuno novi svijet kada je u pitanju dizajn i pristup malim detaljima. Volim surađivati s umjetnicima različitih smjerova, ako me netko inspirira, kao na primjer rad Super Timor-a, genijalnog tattoo artista. Kreativna blokada je normalna stvar, mislim da je svi imamo, pogotovo sada kada smo pod pritiskom kapitalističkog surovog trenda masovne brze prodaje. Međutim, što prije pronađeš svoj pravac i tzv. ciljnu skupinu, time je i blokada mnogo manje.
Nedavno si predstavio sjajnu novu kolekciju ‘Ruksag Edition 21’ koja je prepoznatljiva po tvom specifičnom dizajnerskom kodu i estetici.Koliko ti je trebalo da izgradiš svoj vizualni potpis i jesi li sada u potpunosti zadovoljan ili vidiš još mjesta za poboljšanje?
Kreativno izražavanje je definitivno nešto što me je oduvijek zanimalo! Kod mene je to neraskidiva veza – koliko mi je važno da taj proizvod bude kvalitetne izrade po izlasku iz radionice, toliko mi je bitno da njegovo drugo lice/vizual bude dobar. Dosta vremena provodim istražujući i gledajući radove fotografa koji imaju sličan senzibilitet. Mislim da je najvažnije prikazati svoj identitet neovisno o trendu ili unutar njega, i to ako možete time zabilježiti vlastitu emociju; to je navjeći uspeh. Tim fotografa s kojima sam surađivao, kao što su Sergy Dmitriev, Dragan Mandić, Florie Berger, Zeb Daemen, Boogie i Filip Koludrović imaju jak umjetnički izraz te sam od svakoga naučio nešto novo.
Sa Zeb Daemen-om koji ima iza sebe nekoliko Vogue naslovnica i vrlo je aktivan u časopisima kao što su Behind The Blinds i Numero prvi sam put radio izmjene kada je svjetlo u pitanju te je to za mene to bilo veliko iskustvo i samim tim update u mom radu. Zadnje snimanje za EDITION 21 radili smo s genijalnim Filipom Koludrovićem, čije sam radove susreo u časopisu Numero, a upoznali smo se prije tri godine i odmah međusobno prepoznali isti vibe. Međutim, kako je on bio u Londonu, a ja u Parizu, nismo se uspjeli nikako uskladiti za suradnju sve do ovog Covid trenutka. Filip je izuzetan talent, kada mi je pokazao neke svoje moodboard-ove, ostao sam zaista iznenađen te sam odmah znao da ćemo surađivati.
Ako sam dobro zaključila, tvoji ruksaci su izrađeni isključivo od kože. Reci nam koliko je izazovno pronaći kvalitetnu kožu i opiši ukratko sam kreativni proces izrade kolekcije jednom kada imaš sve potrebno?
Apsolutno veliki izazov, pogotovo kada ste manji brend i morate ispuniti zahtjeve showrooma i velikih posrednika. Dosta je teško bilo na samom početku, međutim naravno sad sve ide puno jednostavnije. Ruksag uglavnom radimo tako što prvo radimo na prototipu od potpuno drugog materijala, što nam služi kao neka vrsta makete. Ponekad imamo i po pet maketa od jednog modela prototipa, a to je uglavnom slučaj pri pripremi većih ruksaka. Međutim, jedan od glavnih proizvodnih procesa kada je Ruksag u pitanju je rad sa kalupima za modeliranje kože. Na taj način dobivamo male skulpturalne torbe, poput loptica ili novčanika koji se rade na isti način. Najteži je zapravo deadline između sezona Tjedana mode kada pristižu i narudžbe za sljedeću sezonu te uz to valja pripremiti novu kolekciju – to je definitivno ono što mi predstavlja najveći izazov.
Osim ruksaka, u Ruksag ponudi mogu se pronaći i razno razne varijante torbi pa gledano s tehničke strane, što je jednostavnije za izradu?
Ruksag je sve samo ne brend koji isključivo radi ruksake, to je bila samo neka početna točka. Danas je Ruksag možda i najviše fokusiran na small leather goods i definitvno oni predstavljaju mnogo veći izazov u samoj proizvodnji od velikih komada kao što je ruksak. Znam da možda zvuči suludo, ali zaista je tako; manje su stvari mnogo zahtjevnije pri samom procesu prizvodnje.
Kako publika reagira na tvoj dizajn?
Iako sam doživio razne reakcije kad je Ruksag u pitanju, one su ipak uglavnom pozitivne. Ponekad se ljudi više boje probati misleći kako je to samo proizvod za nekoga tko njeguje odvažniji / smjeliji stil odjevanja, sve dok ne stave torbu na sebe – tada imaju potpuno drugačiji doživljaj. Dosta Ruksag publike je i ona koja je zaista zaljubljena u small leather goods proizvode. Ponekad ih doživljavaju kao male umjetnine i žele ih u svojoj kolekciji, a to je nešto što me iznimno veseli i raduje.
Imaš li dizajnerske uzore čiji te rad inspirira?
Nikada nisam previše gledao nečiji rad da bi me on pokretao, moja inspiracija zaista dolazi sa raznih strana. Naravno da su me određeni ljudi više inspirirali svojim načinom ‘zaokruživanja cijele priče’ kao npr. Raf Simons, koji mi je nekako ljubav još od srednje škole, a jako volim i Ann Demeulemeester te cijelu ideologiju brenda. Volim i talijanski brend Medea koji se isto bavi samo torbama, jako mi je zanimljiv njihov pristup dizajnu i vizualnom identitetu. Svidjela mi se i zadnja kolekcija Rick Owens-a. Mislim da je on jedan od rijetkih koji uspjeva biti u skladu s vremenom i s trendovima, a istevremeno ostati vjeran sebi.
Uvijek me zanimaju ljudi koji se bave i nakitom – brend Harem Royal mi je jedan od omiljenih jer je vrlo inspirativan, pogotovo kada je u pitanju posvećenost svakom detalju. Volim vidjeti dizajenre i brendove koji zaista brinu o svojoj individualnosti i njeguju je, posebno danas kada imamo jako puno brendova koji previše nalikuju jedan na drugi te imam zapravo osjećaj kao da koriste jedan template kojime zaokružuju svoj brend. Jasno mi je kako je danas sve višestruko brže i svi se moramo prilagoditi tomu, ali oduvijek sam odbijao površan pristup.
U trenutnoj situaciji neizbježno je ne dotaknuti se pandemije. Koliko je godina iza nas za tebe bila uspješna i kako je sama ‘korona’ utjecala na tvoj brend i posao?
Dosta! RUKSAG Edition 21 je moja prva kolekcija nakon pet godina koja u potpunosti prikazana digitalno bez fizičke showroom prezentacije u Parizu. Ranije je to naravno bilo osjetno drugačije – prvo se prikaže u showroomu pa se tek onda se digitalno postavlja i pušta u prodaju, ali stvari su trenutno drugačije, što vjerujem da ne moram puno objašnjavati. Digitalno naručivanje je naravno dobra stvar, međutim kad je u pitanju profesionalna kupovina kada razne trgovine i dobavljači kupuju veće količine i gdje je veliki problem ocijeniti novu kožu i novi model, virtualno je taj problem još veći za brendove koji se bave lux leather goods. Ali ok, nekako smo se sada već prilagodili novom načinu i pomoći u prezentaciji nove kolekcije.
Otkrij nam planove za budućnost!
Budućnost… zanimljivo gledano iz ovoga kuta! Iskreno, jedini plan je trenutno taj da se izvučemo iz ove sumorne situacije i da se, za mene iznimno važno, ponovno pokrene Paris Fashion Week i naravno da svi do tada budemo zdravi jer nažalost s ovakvim nefunkcionalnim stanjem teško je planirati nešto veće.
Creative Directions: Marko Ćerketa
Photo: Filip Koludrović
Styling: Ivona Yvon
Modeli Marina Krtinić – Vučina Džankić