Upoznajte Anu Krgović, dizajnericu koja je svoj rad predstavila na Tjednu mode u Kini

Tekstilna industrija u Hrvatskoj, ali i na cijelom Balkanu, poprilično stagnira već godinama, no to ne znači da na ovim prostorima nedostaje talenata iz područja mode i dizajna. Potvrđuje to i priča Ane Krgović, mlade modne dizajnerice iz Podgorice, koja je nakon završenog studija na Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu počela nizati međunarodna priznanja i uspjehe. Anine inovativne, avangardne kreacije, u kojima se jasno iščitava njezin prepoznatljivi potpis, pronašle su svoj put do različitih europskih modnih pista, a ova simpatična Crnogorka odnedavno svom životopisu može dodati i modnu reviju u Kini. U razgovoru s Anom otkrili smo nešto više o njezinom umjetničkom putu, brendu SHIFT te sudjelovanju na Tjednu mode u dalekom Harbinu.

Kada i kako se javila tvoja ljubav prema modi? Kakav je u djetinjstvu bio tvoj odnos prema odijevanju?

Moja ljubav prema modi nije rođena iz bajkovitih početaka ili ranih talenata. Nisam bila osoba koja je već s tri godine znala da će se baviti modnim dizajnom. Naprotiv, moj put prema modi oblikovan je iz neuspjeha i izazova. Želja da studiram modu uvijek je tinjala u meni, ali životne okolnosti su mi to često činile nedostižnim snom. Rođena u državi u kojoj nije postojao fakultet za modni dizajn, suočavala sam se s ograničenjima. Dva puta sam aplicirala na likovnu akademiju, ali nisam uspjela. Pripremala sam se godinu dana za prijem na akademiju za grafički dizajn u Crnoj Gori, ali sam bila prva ispod crte na likovnoj akademiji, što me samo dodatno demotiviralo. Nakon niza razočaranja, odlučila sam upisati studij produkt dizajna u Sarajevu, ali i tu sam naišla na zid. Osjećala sam se kao da tražim svoje mjesto u svijetu stvaralaštva, stalno propitujući svoje sposobnosti, talenat i znanje.

Divna vijest je stigla u pravo vrijeme iste te godine – otvoren je fakultet za modni dizajn u mom rodnom kraju. Iako je bio privatan, imao je izvanredne profesore koji su imali iskustvo iz Pariza i drugih modnih metropola. Oni su prepoznali moj talent i strast prema modnom dizajnu te me podržali i usmjerili na pravi put. Od tog trenutka, unatoč izazovima koje sam susretala u životu i u stvarnosti modne industrije koja nije uvijek bila bajkovita kako sam je zamišljala, nikada nisam pomislila na odustajanje. Bavljenje konceptualnom modom donosi stalne oscilacije i zahtjeva mnogo ulaganja, ali svaki korak naprijed donosi nevjerojatnu radost i ispunjenje. Teško mi je prisjetiti se detalja o odijevanju i odnosu prema modi zbog gubitka svega u požaru 2019 koji je uništio mnoge uspomene, studio, stvaralaštvo i slike iz djetinjstva. U mom sjećanju ostaje par komada koji su imali izrazito jake boje. To su uglavnom bile jarke boje i jednostavne forme printeva poput krugova, linija, različitih površina. Sjećam se da sam uvijek željela da nosim sve sto je bilo široko, i da su mi roditelji često skretali pažnju da se tako ne bi trebalo oblačiti. Danas dok stvaram, njegujem svoje unutarnje dijete, jer dozvoljavam da uprizorim svijet koji nije bio poželjan dok sam bila dijete. I to se i danas može prepoznati u mom dizajniranju i komadima koji su najčešće predimenzionirani. Koristim osnovne boje kojima su tonovi jaki te tako stvaram izrazito upečatljivu i neobičnu sliku. Mislim da svaki dizajner u svom stvaralaštvu nosi dio slike svog djetinjstva i da je to ono što nas čini autentičnim.

Dolaziš iz Podgorice, ali zbog studija si se mnogo selila. Kako je izgledao tvoj obrazovni put?

Moj obrazovni put zaista je bio raznolik i dinamičan. Počela sam u Crnoj Gori, gdje sam stekla osnovna znanja iz modnog i grafičkog dizajna. Nakon godine rada u Podgorici, osjetila sam potrebu za daljnjim usavršavanjem te sam odlučila nastaviti školovanje na TTF-u u Zagrebu. U Zagrebu sam odlučila iskoristiti priliku za razmjenu studenata i otputovati u Poljsku, na jednu od najrenomiranijih primijenjenih akademija. Tamo sam imala izvanrednu priliku proširiti svoje vidike i stjecati bogato iskustvo iz različitih područja. Ta godina bila je obilježena intenzivnim radom, gdje sam se, na nama svima prepoznatljivi balkanski način, potpuno posvetila radu, udaljavajući se od svojih osobnih osjećanja i trauma, uvjerena u to da rad ima iscjeliteljsku moć i da odmora treba biti što manje. Danas to ne vidim tako, jer sam zrelija i smatram da je odmor podjednako važan. U Poljskoj sam dublje ušla u svijet mode, učeći o različitim sektorima industrije poput sportske odjeće, donjeg rublja, printa na tekstilu, izrade odjeće ali i pravila izrade srebrnog nakita i metalnih konstrukcija. Moj predani rad na kraju se isplatio kada sam dobila priliku sudjelovati na međunarodnom natjecanju, ističući se među 400 prijavljenih mladih dizajnera iz cijelog svijeta kao jedna od 12 finalistica.

Kako bi opisala svoju estetiku i kako se ona razvijala kroz godine?

Moja estetika se razvijala kroz godine kroz proces samorazumijevanja, eksperimentiranja i istraživanja. Počela sam s intuitivnim pristupom dizajnu, oslanjajući se na svoje instinkte i osobni stil. U ranim fazama, moja estetika bila je obilježena jarkim bojama i jednostavnim formama, koje su odražavale moje unutarnje osjećaje i izražavale moju kreativnost.Kroz godine, kako sam se dalje educirala i stjecala iskustvo, moja estetika postajala je sve sofisticiranija i suptilnija. Počela sam dublje istraživati kombinacije boja, tekstura i oblika, te sam razvijala složenije i višeslojnije dizajne. Osim toga, počela sam sve više uključivati elemente kulturom i društvenim kretanjima u svoje kreacije. Moja estetika se također razvijala kroz eksperimentiranje s različitim tehnikama i materijalima. Kroz proces istraživanja i testiranja, otkrivala sam nove načine izražavanja i stvaranja, što je dodatno oblikovalo moj dizajnerski identitet. Danas, moja estetika kombinira elemente koje sam razvila tijekom godina – od hrabrih boja do suptilnih tekstura, od jednostavnih formi do složenih kompozicija. Ona je odraz mog puta kao dizajnerice i odražava moju želju da kroz svoje kreacije izrazim svoju jedinstvenu viziju svijeta.

Kakvim se temama baviš u svom radu i što te inspirira?

U svom radu istražujem širok spektar tema koje se tiču društvenih, kulturnih i psiholoških pitanja. Moj kreativni proces uvijek ide paralelno s mojim životnim iskustvima, što rezultira dubokim i osobnim temama koje me inspiriraju. Jedna od glavnih tema kojima se bavila ranije je mentalno zdravlje. Kroz svoje kreacije, istražujem različite aspekte mentalnog zdravlja, suočavajući se s temama kao što su anksioznost, depresija, samopouzdanje i samoostvarenje. Ovo istraživanje dolazi iz osobnog iskustva, kroz periode kada sam radila na poboljšanju svog mentalnog zdravlja. Druga značajna tema koju sam istraživala su migracijske sile. Budući da sam i sama mijenjala mjesto stanovanja u potrazi za boljim životom u drugim državama, daleko od svoje kuće, duboko sam povezana s iskustvima migracija. Kroz svoje dizajnerske radove istražujem utjecaj migracija na pojedince i društvo u cjelini, razmatrajući pitanja identiteta, prilagodbe, integracije i različitih kulturnih perspektiva. Ove teme me inspiriraju i potiču na refleksiju o kompleksnosti ljudskog iskustva te na promišljanje o načinima kako umjetnost i dizajn mogu poslužiti kao platforma za dijalog i promjenu u društvu. Kroz svoj rad nastojim podići svijest o ovim temama i potaknuti razmišljanje i empatiju kod publike.

Koje su važne prekretnice koje su se odigrale na tvom modnom putu? Možeš li izdvojiti neke ključne trenutke, kolekcije?

Važni trenuci u mom modnom putovanju uključivali su predstavljanje kolekcija i osvajanje nagrada u različitim zemljama, uključujući Crnu Goru, Bosnu i Hercegovinu, Hrvatsku, Bugarsku, Sloveniju, Poljsku, Makedoniju i Kinu. Ključni trenuci bili su podrška koja mi je omogućila pokretanje tvrtke, kao i brojne druge nagrade i natjecanja. Moram istaknuti da su i neuspjesi imali važnu ulogu, jer su me kao mladu dizajnericu često usmjeravali u različite aspekte modne industrije, no uvijek bi me instinkt vraćao na pravi put i podsjetio na dosljednost u onome što moje stvaralaštvo čini autentičnim.

Nedavno si izlagala na Tjednu mode u Kini. Kako je došlo do te suradnje?

Uvijek sam bila ambiciozna i osjećala sam da trebam još puno znanja i iskustva, zato sam uvijek provodila vrijeme aplicirajući i istražujući raznorazna natjecanja i skupove za dizajnere. Prije dvije godine, odlučila sam se prijaviti na događaj za mlade modne dizajnere iz Europe u Sarajevo, nikada ne sanjajući da bi me takav događaj moglo odvesti u Aziju. Na tom događaju sam upoznala ambasadoricu događaja, koja je kasnije proslijedila sve dizajnere organizatorima u Kini, u Harbinu, s obzirom na to da se ona bavi izborom europskih dizajnera već dugi niz godina. Iz Harbina su Izabrali baš mene zbog dizajna koji se isticao. Bila sam presretna! To je bio nevjerojatan trenutak u mom životu. Imala sam osjećaj da je za posljednju kolekciju trebalo vremena da ispliva i da bude primijećena i prihvaćena. Sada shvaćam da je svaki korak u mom putovanju imao svoje značenje i da se u svijetu mode, kao i u životu općenito, nikada ne zna što slijedi, ali je važno biti hrabar i otvoren za nove prilike. Ljudi i konekcije su od neizmjerne važnosti, ali mi u tome svemu pomažu i moj upečatljiv duh, otvorenost i iskrenost u komunikaciji. Te karakteristike su, pored kreativnosti i velikog rada i ljubavi ključne jer omogućavaju dublje povezivanje s drugima i stvaranje autentičnih veza koje doprinose mom uspjehu u svijetu mode.

Možeš li nam reći par riječi o samoj kolekciji koju si ondje predstavila?

Na Tjednu mode Harbin, u Kini, predstavila sam svoju kolekciju od 20 jedinstvenih outfita, koja je proizašla iz mog diplomskog projekta “The Invisible Path”. Nakon toga, proširila sam je i stilizirala s dodatnih 14 outfita. Unatoč brojnim prethodnim nagradama, ova kolekcija je postigla izuzetan uspjeh, čak me dovodeći do Azije. Inspirirana temama migracija i raznolikosti odnosa između Afrike i Europe, nosi snažnu poruku tolerancije i prihvaćanja. Posebno se ističu upečatljivi printevi, a važno je napomenuti da su svi materijali dizajnirani i printani na ekološki prihvatljiv način. Ostvarenje ove kolekcije zahtijevalo je mnogo vremena i truda, nije se dogodilo preko noći. Ambicija i neprestano apliciranje na različita natjecanja doveli su me do prilike da predstavim svoj rad u Kini. Kombinirajući elemente iz prethodnih kolekcija s novim komadima, stvorila sam estetiku koja naglašava važnost raznolikosti i međusobnog razumijevanja.

Kako je izgledalo cijelo iskustvo tvog boravka u Kini? Kakav je utjecaj na tebe ostavila njihova organizacija i generalno modna klima?

Moje iskustvo boravka u Harbinu, bilo je nezaboravno. Organizacija događaja bila je besprijekorna, počevši od srdačnog dočeka organizatora pa sve do atmosfere ispunjene poštovanjem i međusobnim razumijevanjem. Iako sam osjetila snažan kulturni šok, divila sam se predivnoj hrani i bogatoj kulturi i tradiciji koja me okruživala. Posebno me impresionirala organizacija Tjedna mode u Harbinu, koji je okupio dizajnere iz više od 25 zemalja diljem svijeta. Za razliku od Shanghai i Peking Fashion Weekova koji su više usmjereni na dizajnere porijeklom iz Kine, ovaj događaj je bio više fokusiran na međunarodne dizajnere. Doživjela sam najbolje organiziran modni događaj na kojem sam ikada sudjelovala. Moj boravak u Kini duboko je utjecao na mene, otvorio mi je nove perspektive i inspirirao me da nastavim istraživati različite kulture i estetike u mom radu. Modna klima u Kini zaista je dinamična i raznolika, s velikim utjecajem digitalne tehnologije i rastućim interesom za luksuzne brendove.

Vlasnica si studija SHIFT. Tko su ustvari tvoji kupci i ciljna skupina? Ima li na Balkanu mjesta za avangardnu modnu nišu?

SHIFT se dijeli na dva segmenta: prvi je kreiranje konceptualnih kolekcija koje služe u marketinške svrhe i promoviranje te privlačenje pažnje budućih kupaca, a drugi segment odnosi se na kreiranje nosivih odjevnih predmeta koje je moguće izraditi u odgovarajućim veličinama i printati u ponuđenim dezenima. Zbog toga se i ciljna skupina dijeli na dvije grupe. Jednu čine tvrtke, izvođači, glumci i stvaraoci koji su u potrazi za odjećom potrebnom za scenu, dok drugu čine osobe koje su svjesne svoje uloge u očuvanju okoliša, ali i važnosti isticanja vlastite individualnosti. To su obično mladi, moderni pojedinci koji cijene kreativnost, održivost i autentičnost u modi. Ova ciljna skupina često traži unikatne komade koji izražavaju njihovu individualnost i stav prema životu. S obzirom na to da se SHIFT fokusira na avangardni pristup modi i naglašava održivost, moji kupci često su osobe koje su svjesne svoje uloge u očuvanju okoliša, ali i važnosti isticanja vlastite individualnosti. Što se tiče Balkana, definitivno vjerujem da postoji mjesto za avangardnu modnu nišu. Sve više ljudi postaje svjesno originalnosti u modi, tražeći brendove koji nude nešto drugačije i inovativno. Balkan obiluje bogatom kulturnom baštinom i talentiranim dizajnerima, stoga vjerujem da postoji potencijal za razvoj avangardne modne scene na ovom području. Naravno, to je izazovan put jer mnogi ljudi još nisu upoznati s takvom vrstom mode, ali vjerujem da donosi veću ispunjenost i pruža mogućnost da ljudi još bolje razumiju ovakav oblik izražavanja, što je od izuzetne važnosti za moje buduće stvaralaštvo.

Što nam još spremaš u budućnosti?

Planiram nastaviti s razvojem i širenjem prepoznatljivosti brenda SHIFT na međunarodnoj sceni. Uskoro me očekuje putovanje u Slovačku, gdje ću sudjelovati u reviji i drugim aktivnostima zajedno s devet drugih dizajnera iz Europe. Osim toga, imam priliku sudjelovati u Fashion Revolution projektu u Belgiji. Fashion Revolution je jedan od najznačajnijih projekata u svijetu kada je u pitanju održiva moda i promicanje fer odnosa prema radnicima u modnoj industriji. Ponosna sam što ću biti dio ove inicijative koja potiče transparentnost i odgovornost u cijelom lancu proizvodnje odjeće. Također, bavim se kreiranjem prototipa unikatne torbe koja će biti dio ponude mog brenda. Uz to, radim na otvaranju web trgovine koja će mi omogućiti širenje na nova tržišta i povećati dostupnost mojih proizvoda. Uvijek sam otvorena za nove izazove i prilike koje mi pružaju mogućnost da promičem kreativnost, održivost i originalnost u modnoj industriji. Ono što me posebno raduje je nova kolekcija koja je planirana za kraj 2024. godine, na čijem dizajnerskom rješenju i realizaciji već radim.

NAJNOVIJE

IZ RUBRIKE