KOMENTAR Zašto sam zbog TikToka odjednom poželjela lijepo kuhalo za vodu?

Kao prava skeptična milenijalka na “vlak” TikToka uskočila sam poprilično kasno, iako ne kao kreator sadržaja već kao tihi promatrač. Inicijalna ideja bila je zbog posla popratiti trendove iz modnih i beauty sfera, no TikTok algoritam je vrlo brzo počeo prepoznavati i druge teme koje su me u tom trenutku zanimale (iako to nisam ni sama znala). Odjednom je moja naslovnica postala prepuna estetičnih videa kojI su prikazivali, naizgled, vrlo dosadne svakodnevne rutine koje su me iz nekog razloga počele fascinirati.

Produktivno jutro koje započinje u pet, kuhanjem kave na savršenom aparatu, nastavlja se doručkom u savršenoj zdjeli pa treningom uz savršeno usklađenu sportsku opremu. “Selfcare” rutina od deset koraka, sa svim viralnim proizvodima i “pomagalima”, u kupaonici koja izgleda kao iz kataloga. Pripremanje zdravih obroka za cijeli tjedan u identičnim staklenim posudicama i oprskrbljivanje hladnjaka svim (ne)potrebnim sitnicama. Nedjeljni “reset” spavaće sobe koji je uključivao sve one dosadne poslove poput pranja ogledala i presvlačenja posteljine, no iz nekog razloga nisam mogla skrenuti pogled.

@kaelimaee HAPPY SUNDAY🧼🫧 the sounds in this are just.. MUAH😚🤌🏼 #asmr #asmrsounds #sundayreset #sunday #clean #cleantok #cleanwithme #satisfying #motivation #cleaningmotivation #viral ♬ original sound – kaeli mae

Iako dotad nisam bila aktivna na TikToku, bila sam upoznata sa tzv. “cleantokom”, sadržajem usmjerenim na trikove za čišćenje, kao i s takozvanim “5 to 9” rutinama kojima lifestyle influencerice nastoje što bolje iskoristiti svoje vrijeme prije i poslije posla. Znala sam i da ih stručnjaci često prozivaju toksičnima, smatrajući kako postavljaju nerealistične standarde i ciljeve, stvarajući anksioznost i pritisak prosječnom gledatelju. Ono što nisam mogla niti u ludilu pretpostaviti je u kojoj će mjeri ovaj sadržaj utjecati na mene, ali i na moj novčanik.

“TikTok made me buy it” (“TikTok me natjerao da kupim”) kategorija je koja mrežom kruži već duže vrijeme, a ja sam po prvi put, sasvim nesvjesno, počela i sama sudjelovati i ovom trendu (iako ne javno). Kupila sam masažer za vlasište i ulje kako bih potaknula rast kose, a u mojoj kozmetičkoj torbici uskoro su se pojavili i svileni vikleri za uvijanje kovrča preko noći, uljni čistač za lice i različiti faceroleri. Uslijedile su mirisne svijeće, vaze sa suhim cvijećem, a vrlo brzo sam se uhvatila kako razgledavam tostere, kuhala za vodu i aparate za kavu.

@juhcobo asmr morning routine 🫶🏼 #cleangirlaesthetic #lifestyleaesthetic #fyp #skincare #nyc #nycapartment ♬ we cant be friends – chan

Što je najbizarnije, nisam mogla niti uprijeti prstom u osobu koja je “influencala” te moje poteze jer redom su to bili “faceless” profili, koji svoje lice ne izlažu kamerama, no svejedno vrlo uspješno promoviraju određeni stil života. Odrasla sam uz MTV “Cribs”, tada jedan od rijetkih načina na koji se moglo zaviriti u luksuzne kuće poznatih, a zatim je uslijedila dominacija Instagrama. Vješto obrađene fotografije, glamurozni lifestyle, putovanja, festivali i ludi partyji – to je redom bio sadržaj najpraćenijih osoba na Instagramu, poput Kim Kardashian ili Chiare Ferragni. Shvaćali smo da je na Instagramu mnogo toga iscenirano, dotjerano i lažno i bilo nam je mnogo lakše distancirati se od takvog sadržaja. Kim Kardashian nam nikad nije “servirala” video o tome kako temeljito razdvaja prljavo rublje prije pranja.

Pandemija je, po mnogima, označila zaokret prema nešto “normalnijem” i prirodnijem sadržaju. New York Times je kao jedan od vodećih lifestyle trendova za 2023. predviđao veliku popularnost autora koji stvaraju vrlo prizeman, svakodnevni sadržaj, smatrajući kako su se ljudi nakon kaotičnog razdoblja pandemije zasitili influencera koji orkestriraju nerealne, ekstravagantne vlogove. Već se tada moglo uočiti kako korisnici društvenih mreža sve više naginju influencerima koji se predstavljaju kao “normalni ljudi” i svojevrsni prijatelji, tzv. “anti-influencerima”, kao i medijima, iskustvima i političkim figurama koji su jednostavniji i pristupačniji.

@studymoofin I may or may not have went a little heavy on the scent beads 🙈🫧🤍 #laundrydayvibes #laundryasmr #downyscentbeads #sundaylaundryday #asmr #foryou #fypage #dolaundrywithme ♬ original sound – studymoofin

TikTok se zbog svog formata nametnuo kao logična platforma za to, jer u doba kad sve potrebne alate za retušitanje fotografija možemo skinuti na mobitel jednim klikom, videima je ipak malo teže manipulirati. No unatoč tome, čini se kako su pojedini influenceri ipak uspjeli pronaći način da njihovi videi izgledaju (pre)savršeno. TikTok nisu mimoišle boljke Instagrama, nerealni standardi ljepote kao što su Legging legs, a moć njegovog algoritma kada je u pitanju plasiranje novih proizvoda oblikovao je i cijelu novu generaciju, rezultiravši fenomenima poput “Sephora djece”, opsjednute skupom kozmetikom i njegom kože.

Upravo ti “normalni ljudi” o kojima je prije gotovo godinu i pol pisao New York Times sada su postali jedni od najutjecajnijih influencera na TikToku. Kako piše Forbes, “faceless” oglašavanje je u porastu, preuzimajući i Instagram na kojem se trenutačno može pronaći više od 290,000 objava s hashtagom #facelessmarketing. Ovakve marketinške kampanje lako se prilagođavaju, suradnjom s više kreatora koji dijele slične stilove sadržaja. Ova strategija omogućuje brendovima ciljanje šire publike unutar svoje niše. S obzirom na to da je 40 posto potrošača sklonije kupnji proizvoda iz oglasa sa sadržajem koji su izradili korisnici, robne marke mogu iskoristiti razne kreatore “bez lica” kako bi učinkovito poboljšale svoje plaćene i medijske strategije, piše Forbes.

@laila_elnaggar

me time

♬ sometimes i wish we know each other. – osen😋💦

Također, nedavno istaživanje je pokazalo kako 60 posto potrošača smatra sadržaj koji stvaraju korisnici (UGC) najautentičnijim oblikom marketinga, a “faceless” profili često ostavljaju dojam veće autentičnosti nego tradicionalni influenceri. To ih čini vrlo atraktivnom opcijom za robne marke ili mala poduzeća s ograničenim proračunima, pogotovo jer će ovakav sadržaj često naplatiti mnogo manje od slavnih osoba. Teško je reći je li ovakav oblik oglašavanja samo prolazni trend ili fenomen koji će zauvijek promijeniti “influencanje” kakvo smo do sada poznavali, no činjenica je da u moru reklama i sponzoriranog sadržaja na mrežama u ovom trenutku odlično ispunjava potrebu korisnika za autentičnošću. Čini se kako tome svjedoči i moja kozmetička torbica.

Foto: Instagram, TikTok

* Stavovi izneseni u tekstu odražavaju isključivo stav autora

NAJNOVIJE

IZ RUBRIKE