EKSKLUZIVNO Evo kako je nastala nova KLISAB kolekcija: Vodimo vas u studio modnog dvojca

Domaći modni brend KLISAB ove godine obilježava svoju prvu veliku obljetnicu. Uigrani dvojac, koji čine Marko Šabarić i Tomislav Kliškinić, svoju je modnu priču započeo prije deset godina, a danas se može pohvaliti brojnim uspješnim suradnjama, revijama i kolekcijama, ali i mnoštvom vjernih kupaca koji im se uvijek rado vraćaju. KLISAB dizajn je prepoznatljiv i urban, inovativan i pomno promišljen, a redovito je popraćen vrhunskom izradom i prezentacijom, zbog čega svaku kolekciju ovih mladih dizajnera iščekujemo s nestrpljenjem.

Zato nismo mnogo oklijevali kada nam se pružila prilika da posjetimo KLISAB studio i otkrijemo detalje o novoj proljetnoj kolekciji CVIJEĆEPROLJEĆE, koja je ove srijede stigla u prodaju. Dug je put od skice na papiru do police trgovine, uvjerili smo se i sami nakon što su nam dečki pokazali kako osmišljavaju krojeve, oslikavaju tkanine te stvaraju vlastiti tekstil “patchwork” metodom. Naravno, iskoristili smo priliku i da s Markom i Tomislavom popričamo o konceptu kolekcije, aspektu održivosti koji je kod njih redovito zastupljen, ali i o jubilarnom desetom rođendanu brenda KLISAB.


Vaše kolekcije redovito kriju dublje koncepte, slojeve inspiracije i ideje koje se organski razvijaju u nešto sasvim neočekivano. Možete li me provesti kroz kreativni koncept iza nove kolekcije – koje su bile polazne točke, teme koje ste proučavali i kako je ustvari kolekcija rasla?

Naše polazište uvijek je inherentna potreba za stvaranjem, instinkt koji nas tjera u rad, a kojeg omeđuju naša raspoloženja, razmišljanja, okolnosti. Ta se neopipljiva potreba sada materijalizirala u motivima jednostavnih formi, ponešto sličnima onim koje smo prošle godine prikazali na reviji. Da budemo konkretni, ono što je prošle sezone bilo srce, ove je sezone cvijet. On je klasičan, ali za naš brend neočekivan izbor, stilska odrednica koja sa sobom nosi lakoću, svježinu. Nije ovo prvi put da smo se njime inspirirali. Prošlo je sad već osam godina, no tu proljetnu kolekciju rado pamtimo. Tada smo odabrali motiv uvenulog cvijeta kojeg smo fotografirali i otiskivali na tekstil. Bio je to proces paralelnog stvaranja i eliminacije, s ciljem da krajnjim proizvodom budemo potpuno zadovoljni. Slična nam se situacija odigrala i prilikom stvaranja capsule kolekcije CVIJEĆEPROLJEĆE, ovosezonske Klisab priče koju smo zaokružili na 12 total lookova. Za nas je to relativno mala brojka jer imamo običaj proizvesti skoro dvostruko više komada po sezoni. Ipak, simboliku lakoće cvijeta htjeli smo pretočiti i u sam rezultat stvaranja, da simbolika ne ostane samo slovo na papiru. Na kraju cijelog procesa, zadovoljni smo što možemo reći da imamo pročišćenu, minuciozno razrađenu kolekciju kojom brend čvrsto vodimo u novom, ali za Klisab prepoznatljivom estetskom smjeru.


Nakon sto ste se u prošloj kolekciji po prvi put poigrali hiperženstvenim motivima i preispitivanjem kiča, u proljetnu kolekciju ponovno uvodite elemente kakve još nismo imali prilike vidjeti kod vas. Počnimo s cvjetnim uzorcima – koja je njihova uloga u kontekstu kolekcije i kako ste im dali svoj prepoznatljivi KLISAB potpis?

Volimo povremeno iznenaditi! Istraživanje elemenata koji su neočekivani utažuje nam kreativnu znatiželju, ali predstavlja i profesionalni izazov – kako ih prikazati na drugačiji način koji bi se opet mogao čitati kao samo naš. Cvijet kao motiv toliko je prepoznatljiv da čak i naznaka njegovih kontura na odjevnom komadu evocira jasnu sliku. Za ovu kolekciju aplicirali smo cvijet prišivanjem uzorka na tkaninu, a koristili smo se i tehnikom oslikavanja tkanine.

Nešto čemu se posebno veselimo u svakoj kolekciji je KLISAB traper, koji niti ovoga puta nije izostao. Kako ste ga ovoga puta obradili i zbog čega se uvijek rado vraćate ovom materijalu?

DENIMDENIM uveli smo prije dvije godine kao kolekciju unutar kolekcije, limitiranu selekciju modela koji su isključivo rađeni upcyclingom postojećeg trapera. Neke od tih modela smo, s obzirom na sjajnu reakciju publike, vraćali u ponudu pa su sad već postali dio stalnog asortimana. Traper je podatan, izdržljiv materijal koji pruža sjajne mogućnosti kreacije, a u CVIJEĆEPROLJEĆE kolekciji predstavit ćemo i dva nova modela – bomber jaknu i traperice. Pritom uvijek volimo tehnikom patchworka iskoristiti maksimum materijala te na taj način izbjegavamo stvaranje otpada.


Intervencije u sam tekstil i promišljanje o održivosti polako postaju vaš zaštitni znak. Na koji se način aspekt održivosti manifestira kroz novu kolekciju?

Od samih smo početaka veliku pažnju posvećivali obradi tekstila, na način da da odabranu tkaninu nadograđujemo i nama zanimljivim tehnikama činimo posebnijom. Takav pristup radu omogućio nam je i da u stvaranju često posežemo za tekstilima iz ranijih kolekcija i ostacima materijala u našem fundusu. Pritom si zadajemo i kreativni izazov – kako već prikazan materijal pretvoriti u potpuno neprepoznatljiv odjevni komad. U novoj kolekciji čak je 90% lookova izrađeno od materijala koje je naša publika već imala priliku vidjeti, no oslikavanjem, prišivanjem i patchwork tehnikom udahnuli smo im nov život – svježinu koja nas opet vraća na početnu simboliku kolekcije.


Ako pričamo o održivosti u nešto širem smislu, jasno je kako vaši komadi nadilaze trendove i uobičajene sezonske okvire. Odnos kupaca prema odjeći znatno se promijenio u eri brze mode, kako postižete balans između aktualnosti i dugovječnosti u svom dizajnu?

Svjesni smo da u bitci s high-street brendovima većina gubi u startu pa se u takvu utrku ni ne upuštamo. Stvaramo van trendova, vodeći se vlastitom estetikom i stilom, nudeći pritom dizajn koji originalnošću stvara i oznaku vječnosti. Razmišljati što bi ove sezone prošlo kod kupaca ili što će biti u top 10 trendova za sezonu nije dugovječno – mi naš brend gradimo maratonski, dajući iz sezone u sezonu ono najbolje od sebe, u nosivom obliku.


Neki od vaših prepoznatljivih modela poput, primjerice, nabrane haljine redovito se vraćaju u kolekcijama u sasvim novom izdanju. Koliko se takvih klasika isprofiliralo kroz vaših 10 godina na modnoj sceni?

Povratak u vlastitu arhivu obavezan je dio procesa pri stvaranju svake kolekcije. Ne samo kao inspiracija, već i kao okvir iz kojeg polazimo i na koji nadograđujemo, referirajući se na vlastiti dizajn, a pritom stvarajući prepoznatljiv modni potpis. Činimo to i jer dizajn u koji je uloženo vrijeme i trud ne traje jednu sezonu, on je podatan za razradu, rast, izvrstan je temelj za dugovječno stvaranje. Ponosni smo i na našu KLISAB torbu, staple našeg brenda za kojim potražnja iz godinu u godinu stabilno raste. Tu su, dakako, i naši kaputi, baloneri, patchwork sakoi s gumom u struku, bomber jakna i, da, nabrana haljina. Razmišljajući upravo na tom tragu, otkrit ćemo vam i jednu novost: uskoro u ponudu uvodimo KLISAB1511 podliniju, selekciju komada koja će se bazirati na klasičnim KLISAB modelima, oplemenjenim suptilnim intervencijama.


Kad smo se već dotaknuli ove velike godišnjice, moram vas pitati – kako danas gledate na svoje početke? Koliko su se od tad promijenili vaši radni procesi, pristup dizajnu i estetika?

Radni procesi mijenjaju se iz sezone u sezonu, sukladno rastu brenda i rastu našeg tima koji sad ipak broji više članova od inicijalnog dvojca. Ono što je konstanta je naš trud, vrijeme koje svakodnevno ulažemo u razvoj brenda. Ponosni smo što u ovih deset godina rada nismo morali žrtvovati svoju estetiku, što stojimo iza svake odluke, svake suradnje i svake kolekcije. Tijekom tog razdoblja predstavljali smo kolekcije, sudjelovali na brojnim modnim događanjima u Hrvatskoj, osvajali nagrade, otvorili studio, dućan, organizirali dvije samostalne revije, dobili divne sponzore i partnere, radili s mnogo ljudi s naše modne scene kojima se divimo… Popis je poduži, a na kraju njega nalazi se naša publika kojoj dugujemo zahvalnost što su prepoznali naš kreativni zanos i u našem radu pronašli nešto za sebe, učinili ga i svojim. Danas smo puno slobodniji u dizajnu, naša se estetika postupno mijenja i sviđa nam se smjer u kojem sigurnim rukama vodimo brend.


Od vaše trgovine preko društvenih mreža do scenografije na revijama, posve je jasno kako KLISAB ima izgrađeni vizualni identitet. Koliko je teško postići ovako zaokruženu vizualnu priču koja podcrtava dizajn vaše odjeće i kako je ona ustvari nastala?

Vizuali našeg brenda produžetak su samih kolekcija, a kako su i kolekcije zapravo poglavlja iste knjige, uvijek se ogledaju unutar vjerodostojnog odraza naše estetike. Estetika koju stvaramo dizajnirajući odjeću istinita je i našem privatnom ukusu te služi kao okvir svemu što radimo. Suradnici donose svoje ideje, doprinose svojom kreativom našoj priči, ali u srži ostajemo vjerni sebi. To je ono u čemu se jasno očitava koherencija KLISAB brenda.


Iako se na prvu možda ne čini tako, smatram kako je ready-to-wear ustvari najizazovnija niša za dizajnere na hrvatskoj modnoj sceni. Što mislite, zašto je to tako? Koliko je bilo teško izdvojiti se – i opstati – upravo u ovom aspektu naše scene?

Svakodnevna odjeća najdostupnija je kategorija kupcima danas, ali naša uloga kao dizajnera nije samo ponuditi nešto lijepo, zanimljivo, već i kroz rad educirati kupca. Ponuda koja je kvalitetna i originalna daleko nadmašuje potrošne komade odjeće čiji rok trajanja traje koliko i tri okretaja centrifuge. No ništa ne ide preko noći, proces informiranja kupca o prednostima pametne kupnje dug je. Kupovati dizajnerske komade „za svaki dan“ i sada je manje popularno nego kupnja za posebne prigode – vjenčanja, krstitke i sl. Ipak, investiranje u svakodnevnu odjeću ekonomski je isplativije u bazičnoj „pay per wear“ jednadžbi. Mi smo ustrajni u viziji našeg brenda, cilju do kojega ga želimo dovesti, no put nije bio bez izazova. Štoviše, da smo znali kakvi nas rizici čekaju, možda bismo se u procesu i pokolebali! Svakodnevica i sada ne prestaje biti izazovna, ali na stres gledamo drugačije – ne kao problem, već sastavni dio posla koji rješavamo u hodu.


Koje ste ciljeve u kontekstu svog brenda uspjeli ostvariti u proteklih 10 godina? Što biste izdvojili kao najveće izazove?

Prvi izazov bio je postaviti brend koji će biti prepoznatljiv, a vrlo brzo na red je došao opstanak. Sukladno tome, pred nama se prezentiralo nekoliko važnih pitanja – kako udovoljiti potražnji, a ne stvarati viškove; kako prepustiti kontrolu nad određenim segmentima poslovanja; i najvažnije; kako postaviti granicu između sebe i svog posla, odvojiti se na način koji je primjeren i koji ne vodi u burnout. Na neka pitanja našli smo odgovor, s nekima se još povremeno borimo, ali desetu godišnjicu slavimo sretni sa svime što smo do sad ostvarili i uzbuđeni pred svime što nas tek čeka.


Foto: Danko Šimunović, model: Matea Lalić

NAJNOVIJE

IZ RUBRIKE